• Hondjuret

Får man mata ormar med levande kaniner?

Ja, det undrar jag?

• Svar på tråden Får man mata ormar med levande kaniner?
  • Snooze

Ja...varför skulle du inte det?

• CTMT

Så jäkla grymt bara... men bara för det så får man säkert det...

Kan dock inte förstå hur orm-ägare kan gå och köpa levande kaniner eller möss och mata ormen med... jag vill inte kalla de ägarna för djurvänner... Generad

• Hondjuret

OK, då undrar jag (om det stämmer); får man mata sin hund med levande kaniner?

• Spicy woman

Det tror jag då inte.

• Powerwoman

Jag skulle aldrig göra det själv, men det är ju djurplågeri att låta ormen svälta också.
    Och även om man ger ormen fryst föda så har ju djuret avlivats på ett eller annat sätt.

Jag ger våra ormar frysta möss, för jag klarar inte av att ge levande.

• Powerwoman

Det där med hundar vet jag ej, den dör ju snabbare om en hund tar den än om en orm långsamt kväver den,

Huvva...

• ludenben

Fast det är väl naturligt för ormar att äta levande föda?? Tycker inte att orm passar som husdjur utan ska vara i det fria där de får fånga sina levande byten på naturligt sätt.

CTMT skrev 2008-09-16 12:37:02 följande:
    Så jäkla grymt bara... men bara för det så får man säkert det...Kan dock inte förstå hur orm-ägare kan gå och köpa levande kaniner eller möss och mata ormen med... jag vill inte kalla de ägarna för djurvänner...
  • humbela giz what ever u call me

du får ju mata med levande möss så varför inte kanin?
    Tyvärr kan musen, kaninen skada ormen väldigt pga små ytor i terrariet så det är dock bättre att försöka få ormen att ta "död" föda.
    Ja visst är det grymt men naturen är inte rosaskimmrande.

• Hondjuret

Jag menar, det vore ju vara fritt fram med levande kaniner som hundmat också?
    Med tanke på att det finns så många lagar kring jakt med hund och att hetsjakt är förbjudet, med hänvisning till stressen hos bytesdjuret har jag för mig, så fattar jag inte skillnaden mellan att istället som kanin bli instängd i ett terrarium utan NÅGRA som helst flyktchanser med en stor orm??

Svar på tråden Får man mata ormar med levande kaniner?