• GrodAnn

Ugnen stod på och luckan var öppen

En dag i förra veckan när jag kom och skulle hämta min 5½-åring på förskolan såg jag att ugnsluckan stod öppenoch att ugnen var på 250 grader. Ugnen är placerad i ett stort rum där barnen sitter och äter och pysslar och det finns en stor lekyta där också.

"Oj, luckan är öppen och ugnen är på!" sa jag förvånat och frågade om jag skulle stänga den.

Då svarade personen som arbetar där:
    "Ja, det har varit så kallt här i dag så vi måste ha ugnen på för att värma oss, du kan låta den vara."

När jag kom hem berättade jag detta för min man som blev väldigt upprörd. Tänk om någon ramlat och skadat sig på de vassa kanterna eller ännu värre, om någon bränt sig!!!

• Svar på tråden Ugnen stod på och luckan var öppen
  • Tina och Fredrik

Det verkar ju helt sjukt!!!

• Pysen

Nja... jag menar.. jag förstår om du hade blivit upprörd om det var en småbarnsavdelning..

Men har de full personalstyrka och det är dessutom lite äldre barn så tycker jag att du överreagerar...

Och det måste vara väldigt kallt om de till och med måste använda ugnen till detta ändamål..

Bättre om du upprörd över att det är så kallt!

• Fille Fjonkan

Märklig idé av personalen. Jag hade hellre ringt fastighetsägaren och krävt att de gjorde något åt situationen...

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Låtten

???Det var det sjukaste jag hört!Kan ju vara riktigt farligt det där..jag tycker helt klart ni ska anmäla detta, så får det INTE gå till!!

• La Lola

Va?!
    Det där låter ju helt otroligt jävla galet!

Oavsett hur gamla barnen är så gör man ju inte så där!

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Bonanza

Jag antar att det var en nödlösning eftersom många barn frös. De är ändå så stora att de vet att de inte ska röra ugnen eller leka vid den, herregud det vet de ju vid 2-3 år.

Självklart är det inte ok att ha så som standard, men någon enstaka gång när värmen inte fungerar tror jag nog att man kan lita på att personalen kan hålla ungarna ifrån ugnen.

• SIN74

Skicka med mer kläder till barnen tills värmen är fixad? Istället för att utsätta barnen för risken att bränna sig. Tror säkert att barnen både vet och klarar av att låta bli ugnen, men om de snubblar då?

• TEDDEN

Fast även om barn vet att de inte får röra vissa saker så kan man ju av misstag under lek ramla eller bli puttad...

Jag hade inte uppskattat det och var det så kallt så att barnen frös hade man väl kunnat gå en promenad och sett till att "elda" under tiden barnen var borta alt ha haft på sig ytterkläderna inne?

• GrodAnn

När jag var på förskolan blev jag mest paff. Snål och skattebetalare som jag är tänkte jag att va onödigt att ha ugnen på hela dagen för den kan ju ändå inte värmaupp hela lokalen. Kanske en konstig reaktion, men tanken flög i genom huvudet.

Sedan kom alla tankarna om att barnen, eller en vuxen för den delen kunde han snubblat och skadat sig. Man måste passera ugnen för att ta sig i och ur lokalen och för att gå på toa. De är 20 barn på avdelningen och tempot är ofta högt. Barnen är mellan 3 och 6 år och jag tror säkert att alla vet att man inte skall stoppa in handen, men en olycka händer så lätt. Ja, ja vi får väl hoppas att någon på kommunens fastighetsavdelning kan masa sig i väg och trycka på knappen så de får igång värmen snart.

• mysungarna

haha, jag läste fel, trodde UNGEN stod på luckan, som var öppen.
    tycker att det var konstigt i allafall att ha en varm ungslucka öppen.

• CCA

På en av de förskolor jag jobbade på tidigare hände det att vi fick använda både torkskåp och ugn för att värma lokalerna. Att sätta på ugnen med ungnsluckan öppen samtidigt som barnen lekte i rummet var dock aldrig ngt alternativ. Däremot stod den på när barnen var ute och när vi satt och åt.

• buffybus

det e ju helt galet... kan faktiskt hända olyckor..

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Licens To Kiss

Jag anser att kan man ha ugnen öppen och dessutom på har man riktigt mycke koll på ungarna att man kan ha de.

• HannaL

Så hade vi på vår förskola me för nått år sedan. Men vi hade då en liten bänkugn. Hade 15 grader en dag när vi kom. Lite väl kallt. Vi ringde efter vaktmästarn men dem kunde inget göra. fick till slut värmefläkar, men hade man på fler än 1 så gick alla proppar ist. Den dagen var inte kul :( SÅ kan förstå att man tar till detta som nödlösning, men visst är det ingen bra idé.

Svar på tråden Ugnen stod på och luckan var öppen