• emmsan2

Klippa klorna på katten? När? Själv?

Hej!

Vilken ålder måste katten vara innan man börja klippa klorna på den?
    Kan man göra det själv på en gång hemma eller borde man först ta den till en veterinär som visar och gör det första gången?
    Om katten senare blir utekatt växer då klorna ut normalt sedan?
    Och hur lång tid tar det innan de växer ut igen?

Oj vad många frågor det blev, tacksam om någon kan ge mig svar.

• Svar på tråden Klippa klorna på katten? När? Själv?
  • Majsan70

Vi klipper klorna på våra två kattungar. det kan man börja med redan när de är ganska små. Vi började när de var 14 veckor och flyttade hem till oss. Vi klipper en gång i veckan och ja klorna växer ut snabbt igen.

Det är inte alls svårt, vi klipper med grov nagelsax och har dem liggandes på rygg i knät. de stora katterna håller vi i famnen bara.
    Du har kanske nån i din närhet som kan visa hur man skall göra? Det är viktigt att man inte klipper för mycket så man tar pulpan.

• sydneygirl

Jag har klippt klorna på mina katter från början (dvs. 16 respektive 13 veckor gamla). Bra att börja tidigt så de vänjer sig direkt.

Lättast är det att köpa en riktigt bra klotång. Jag hade klosax innan och det var svårt att klippa med den.

Jag har läst någonstans att man kan passa på att klippa klorna när de sover, men jag har personligen inte gjort det.

katter.ifokus.se/Articles/Read.aspx&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

• Elisabeth83

Klipper också min katts klor själv. Hon är 14 veckor och det går jättefint. Jag använder en såndär nagelsax som man har till människonaglar.. inte saxen utan den där andra varianten :) Den är jättebra! klipper som majsan70 en gång i veckan.. annars får jag ONT ;)

• Thursday

Vi har också klippt på kissarna sedan vi fick dem. Lägger dem fotfarande på rygg i knäet och klipper med en vanlig klosax. Det är viktigt att lära katten att det inte hjälper att sjärna emot, d.v.s. släpp inte kissen när den sprattlar utan håll i lugnt och stadigt och släpp när den slutat. Viktigt som sagt att bara klippa den yttersta spetsen så att man inte klipper i pulpan. Och klorna växer ut igen på någon vecka eller två.

• Sommarkatten

Om katterna blir alltför stressade kan man ju klippa 2-3 klor åt gången och man kan ju gärna leka med dom innan så dom är trötta när man klipper

I ♥ me
  • ludenben

klipper alltid min katts klor själv. Har en tång för det är skönare än en sax. Han är van vid det sen när han var liten för de förra ägarna har med gjort det. Han blir lite irriterad men inget mer...

• Thursday
    Sommarkatten skrev 2008-09-16 16:48:45 följande:
    Om katterna blir alltför stressade kan man ju klippa 2-3 klor åt gången och man kan ju gärna leka med dom innan så dom är trötta när man klipper
    Ja precis, eller bara en enda klo i början för att få in rutinen!
Svar på tråden Klippa klorna på katten? När? Själv?