• Paulye

kan man få sparken under graviditet eller mammaledighet??

Jo det är så här...jag var mammaledig i 11 månader och en månad efter jag kom tillbaka till jobbet blev jag gravid igen. Nu har dem börjat bli jätte jobbiga på jobbet,de hade sagt att jag skulle gå upp i mina timmar på kontrakt och nu ska de inte göra det plus att det känns som alla är "kompisar" förutom jag...och chefen vill ha möte med mig nu för att jag inte kan hoppa in när hon behöver nån extra personal...men jag jobbar ju ändå alla mina timmar enligt scheman...så jag tänker..antigen vill dem att jag ska sluta själv (nåt som jag inte tänker göra) eller vill hon ge mig sparken...kan hon det????

• Svar på tråden kan man få sparken under graviditet eller mammaledighet??
  • Carisma95

För det första; vad är det för avtal du har? Timanställning, vik eller fast?
    Varför kan du inte jobba extra?

Och nej, de kan inte sparka någon pga graviditet, det är olagligt! Sen är ju frågan om man kan bevisa att det beror ju på graviditeten.
    Känner man sig orättvist behandlad så kan man alltid anmäla arbetsgivaren till Jämo!

A stumble may prevent a fall....
  • Paulye

Jag är fast med timlön. Och dem har frågat mig typ 3 gånger om jag kan jobba extra och jag har inte haft möjligheten att göra det en gång för att jag höll på att flytta och för att jag mår inte så bra...är i vecka 9 nu. Men dem kan väl hitta på annat för att sparka mig eller...alltså det mitt ord mot min chefs ord...

• Carisma95

Har du fast jobb, så är det betydligt svårare för arbetsgivaren att sparka dig.
    De måste då ange skäl; att du misskött ditt jobb, arbetsbrist m.m.
    De får alltså INTE sparka dig pga graviditeten!

• Paulye

Tack...kanske hon lyckas inte med att sparka mig men visst vill dem att jag ska tröttna på dem och sluta själv...tack för hjälpen.

• Carisma95
    Paulye skrev 2008-09-16 16:30:31 följande:
    Tack...kanske hon lyckas inte med att sparka mig men visst vill dem att jag ska tröttna på dem och sluta själv...tack för hjälpen.
    Och som sagt. Skulle de ändå försöka; kontakta facket och Jämo!
  • logg81

Jag fick sparken när jag berättade att jag var gravid. De var ena riktiga sopråttor. Men jag orkade inte bråka utan ville bara hem. Innerst inne var det vad jag ville...

Ta kontakt med facket och rådfråga dom. De vet vad du kan kräva av din arbetsgivare mer exakt och vad din arbetsgivare kan kräva av dej...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Fille Fjonkan

Man kan få sparken även om man är gravid eller f-ledig, men det får inte vara anledningen.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Carisma95
    Fille Fjonkan skrev 2008-09-16 16:34:52 följande:
    Man kan få sparken även om man är gravid eller f-ledig, men det får inte vara anledningen.
    Jo självklart. Men då ska arbetsgivaren även kunna uppge ett giltigt skäl.
  • Fille Fjonkan
    Carisma95 skrev 2008-09-16 16:39:23 följande:
    Jo självklart. Men då ska arbetsgivaren även kunna uppge ett giltigt skäl.
    Ja.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Carisma95
    Fille Fjonkan skrev 2008-09-16 16:41:04 följande:
    Ja.
    Och jag tolkade inte TS inlägg som att arbetsgivaren hade det.
    Men jag kan ju ha fel..
Svar på tråden kan man få sparken under graviditet eller mammaledighet??