Var i n t e orolig(för just detta i alla fall)! Katterna finns ju nu redan i er närmiljö och jag tror personligen att om man har djuren redan under graviditeten så vänjer bebben sig lite inifrån din mage.
Sen finns det flera andra fördelar, barn som växer upp i djurhem blir mindre sjuka än andra barn (deras immunförsvar tränas tidigt), utvecklar färre allergier och blir tidigt mer empatiska än sina jämngamla kompisar.
Så behåll (!!) kissarna, de har förmodligen massor kvar att ge, de lugnar oxå ner sig efter något år i ett nytt hem. Oroa dig inte över flygande katthår, städa bara som vanligt. Vädra gärna(det behöver iof alla göra). Jag växlar mellan att dammsuga o köra runt med en torrmopp(superbra för tussar av damm o hår)typ Swiffer.
I vissa perioder kan katter(o hundar) börja tokfälla och då finns det faktiskt ett undermedel som man köper hos vet som heter viacutan. Det är en oljeblandning med essentiella oljor som stärker pälsen.
Nu vet jag ju inte vad dina katter äter för foder heller, men det finns flera bra foder med varierande fetthalt speciellt mot hårfällning. Tex från Royal Canine, "Hair and skin" eller "fit and beauty".Om man köper dessa foder i 10 kg säckar blir det inte alls så dyrt.
Lycka till och tänk på att om bara något år behöver ditt barn inte längre ligga på golvet(bland hårtussarna) utan kan gå själv! Ursäkta att detta blev så långt, men detta är verkligen något jag brinner för:)/sjuksköterska o blivande kattuppfödare