• Spicy woman

Swedbank ringde hem till oss.

Alldeles nyss så ringde en från Swedbank hem till oss. Ja om det nu var från dem.
    De ville prata med min man som inte är hemma.
    Så jag undrar om det är fler som har blivit uppringda av dem eller tror ni att det kan vara ett bedrägeriförsök?

• Svar på tråden Swedbank ringde hem till oss.
  • Spicy woman
    isisisis skrev 2008-09-16 17:38:58 följande:
    De kan ringa hem om de tex violl prata om pensionsförsäkringar..
    Jasså.
  • Rokka Jill

Har ni mycket sparande på banken?? de är rätt glada för att övertala folk till deras skit kapitalförsäkringar.

• Spegellandet

Det har hänt att min bank har ringt hem till mig för att prata om hur jag kan investera mina pengar, eller för att prata lån. Det har aldrig hänt att en bank jag inte haft konto hos har gjort det, så det är väl första "checkpunkten" för er. Är Swedbank er/hans bank?

Lämna aldrig ut inloggningsuppgifter/koder/kontonummer. Fråga om vad det gäller, be om telefonnummer både direkt och till växeln och kolla sedan via Hitta och/eller Eniro så att det stämmer. Är det en bedragare lär han/hon lämna ett falskt nummer, eller vägra.

• Pumanprinsen

Vet att dom ringer runt just nu för att prata om pensionsförsäkringar. För att vara säker så ska man aldrig uppge sitt kontonr och andra viktiga nr.

• MissLillan

jo de kan ha varit swedbank som har ringt till dig! det kan ju va så att de vill prata om ränta/ lån/ eller om ens kort har blivit lensat i ett annat land så ringer de och kollar om man är hemma i sverige och så hjälper de en att få tillbaka pengarna. men du ska absolut inte ge några uppg. till dem för de har dem ju redan om det nu är swedbank!

• Spicy woman
    Spegellandet skrev 2008-09-16 17:40:59 följande:
    Det har hänt att min bank har ringt hem till mig för att prata om hur jag kan investera mina pengar, eller för att prata lån. Det har aldrig hänt att en bank jag inte haft konto hos har gjort det, så det är väl första "checkpunkten" för er. Är Swedbank er/hans bank?Lämna aldrig ut inloggningsuppgifter/koder/kontonummer. Fråga om vad det gäller, be om telefonnummer både direkt och till växeln och kolla sedan via Hitta och/eller Eniro så att det stämmer. Är det en bedragare lär han/hon lämna ett falskt nummer, eller vägra.

Jo det är våran bank. Vi har haft den där banken sen man var liten och jag har då aldrig varit med om att de ringer hem till en. De brukar skicka ut brev och sånt. Så därför vart man ju paff.

Jo självklart ska jag säga åt min man att han kan ta numret och får återkomma senare.

• Spicy woman

Det är nog pensionsförsäkringar det gäller.

• Bebbe2006

Men herregud, vad är det att bli upprörd över? Varför frågade du inte vad de ville?

• Runguska
    De har ringt för att fråga om jag velat boka möte med min bankman för att diskutera pensionssparande bland annat. Efter att jag tackat ja fick jag ett brev på Posten med tiden. Några uppgifter utböts aldrig via telefon så risken för bedrägeri är i det fallet minimal.
  • WhiskeyRiver

Jag förde över en ganska stor summa pengar (över 100K SEK)för att dels betala lägenhetsavgifter och CSN som min mamma stått för under ganska många månader i samband med att jag flyttade från Sverige. När pengarna efter några dagar i cyberspace (för att tjäna pengar åt transfererande bank) kom in på svenska kontot ringde Swebank upp mig direkt för att upplysa om att lönekonto inte var den bästa placeringen för såpass mycket pengar.

Det tyckte jag var bra gjort iofs, men nu var det ju så att när jag betalat tillbaka till kära mor hade jag enkom ca 10K kvar och inte tusan ringde någon då

• Linlugg

När vår bank ringer är det alltid vår personliga bankman som presenterar sig korrekt och vilken vi har en god relation till. Du fick väl namn och ärende från den som ringde? Det bör du alltid ta så behöver du inte oroa dig.

.¸¸.·´¯)Linlugg
  • Spegellandet
    WhiskeyRiver skrev 2008-09-17 01:59:41 följande:
    Jag förde över en ganska stor summa pengar (över 100K SEK)för att dels betala lägenhetsavgifter och CSN som min mamma stått för under ganska många månader i samband med att jag flyttade från Sverige. När pengarna efter några dagar i cyberspace (för att tjäna pengar åt transfererande bank) kom in på svenska kontot ringde Swebank upp mig direkt för att upplysa om att lönekonto inte var den bästa placeringen för såpass mycket pengar.Det tyckte jag var bra gjort iofs, men nu var det ju så att när jag betalat tillbaka till kära mor hade jag enkom ca 10K kvar och inte tusan ringde någon då
    Jag gillar Skandiabanken. De slösar inte dagar för mig ute i cyberspace. Allt kommer in senast nästa dag. Swedbank däremot är värdelösa.
  • Nela

Även fast man har gemensam ekonomi och är sambo/gift så gäller sekretess inom bankvärlden. Är det ett ärende som gäller enbart din make så får de inte tala om varför de söker din man.

Är själv i den branchen, vill inte gå in på det mer men även om man lever ihop så ansvarar man endast för sin egen ekonomi. Alltså kan du t.ex ta ett lån på banken utan att din man vet det och tvärtom, eller ha ett sparkonto mm.
    Banker får aldrig tala om varför de söker en viss person för obehöriga. De ringer och frågar om han/hon är hemma sen är det bra med det. Untantag är ju dock om ni har ett gemensamt ärende där.

• Sagoflickan

Swedbank har ringveckor någon gång per år. Nyligen ringde de angående ett utskick de nyss gjort till sina kunder som handlade om bra räntor. Det samtalet gick ut på att boka kunder för att diskutera sparande pga ränteläget. Kanske var det just det saken gällde?

Angående bedrägeriförsök: Om de som ringer frågar om kontonummer och koder så ge naturligtvis inte ut det. Om det verkligen är banken som ringer så ber de givetvis inte om sådana uppgifter.

• Sagoflickan
    Spegellandet skrev 2008-09-18 15:52:50 följande:
    Jag gillar Skandiabanken. De slösar inte dagar för mig ute i cyberspace. Allt kommer in senast nästa dag. Swedbank däremot är värdelösa.
    För din info så sker överföringar mellan banker 4 ggr dagligen. En överföring från t ex Swedbank till SEB eller tvärtom kommer in samma dag (det tar högst ett par timmar) såvida de inte görs sent på eftermiddagen eller kvällen då de kommer in dagen efter. Annat var det för några år sedan då det tog 3 dagar men så var det för alla banker. Den enda gången överföring banker emellan tar längre tid är om det är utländska överföringar. Så med andra ord är Skandiabanken inte snabbare än Swedbank eller någon annan bank.
  • Zamna

En gang sa rindge det ngn fran "nordea" till min MOBIL och angaende min MAMMA och fragade om hon kopt ngt utomlands nyligen. Och for tillfallet var hon faktiskt i Italien....vet inte om det var NOrde pa riktigt men kandes hel mysko. Min MOBIL och ine ens om mig utan mamma.....vi gick till nordea samma dag och de sa att de aldrig ringer hem. Sa vet inte vem det kan ha varit!:O

• Bebbe2006

Jag köpte en bil privat och förde via internet över 225 000 till säljaren från mitt Nordeakonto på en söndag, och då ringde Nordea efter ca 20 minuter och frågade om det stämde att jag fört över så mycket pengar. Jättebra att de kollar. Det kunde ju ha varot någon som kommit över mina uppgifter och försökt att stjäla pengar.

• WhiskeyRiver

Mm, nu var det inte Swebank som höll pengarna utan IF, engelsk bank. Dock skönt att höra att de flesta svenska banker har samma transfertid- tack för info!

Svar på tråden Swedbank ringde hem till oss.