• Tiiah

Hjälp! Tvättade lammskinn, katastrof!

Jag har fått ett tvättbart lammskinn (kan tvättas i 38 grader står det,i maskin och för hand) samt ett lammskinnsschampo. På schampooflaskan står det att man kan tvätta i maskin i ylleprogrammet. Sagt och gjort, jag råkade dosera ca 5 ml för mkt schampoo dock....

Men det blev katastrof, skinnet fick gula fläckar som luktar förjävligt! Jag har efter detta kört extra sköljning i maskinen, och kört om det en kanske tre ggr i ullprogrammet, men utan något som helst schampoo. Men det verkar inte hjälpa, luktar fortfarande skit och de gula fläckarna kvarstår!! Just nu är den helt obrukbar, inget man lägger en liten nyfödd på med andra ord

Så behöver alla tips jag få, är jättetacksam för all hjälp!!

• Svar på tråden Hjälp! Tvättade lammskinn, katastrof!
  • Solskensmor

Är det blött än? För blöt ull luktar inte gott...

• Lilja0709

Det är inte så att det luktar illa för att det är blött? Lammull luktar ju inget vidare i vått tillstånd -kanske blir bättre när det torkat?

• Nyfiken gul

låt det torka!!

blöt ull luktar sur gammal tant - men torr ull luktar helt annorlunda.

tvätta inte om det igen förrän det har torkat ordentligt.

jag har en fårskinnsfäll nedanför min säng och varje gång jag tvättar det kräks jag för att det luktar så fasansfullt.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Mosaik

luktar det riktgit illa vår hund?? har du låtit det torka emellan?

*stolt mamma*
  • Tiiah

Jo, det är fortfarande blött, tänkte inte på det..ska testa och låta det torka och se om det blir bättre...får hålla tummarna! tack!

• Fina Fröken Lycklig

Om fårskinnet inte torkat än så luktar det väldigt illa, så är det alltid, beror inte4 på att man gjort något fel. Fläckarna som syns kan även dom försvinna när det är torrt igen.

• Tiiah

körde det 10 min i centrifugen, och har börjat att torka det nu...ser genast mkt finare ut, och luktar betydligt mindre, så hoppas att de blir bra när det fått orka ett par timmar.

Tack för hjälpen allihop!

• Tiiah

Tyvärr så finns lukten kvar idag också, fastän skinnet torkat...
    Är det bara att slänga skinnet, eller ska jag lägga det i maskinen igen? Körde det säkert en fem ggr i ullprogtrammet igår utan något schampo för att bli av med lukten...

Någon som varit med om samma sak eller har något tips?

• Linlugg

Så mysko det låter. Jag tvättar våra fårskinn i ylleprogrammet med Grumme grönsåpa och sen får de plantorka i två dygn, det tar sin tid. Visst luktar de våt hund när de är blöta men den lukten försvinner direkt när de är torra igen.

.¸¸.·´¯)Linlugg
Svar på tråden Hjälp! Tvättade lammskinn, katastrof!