• Trasan0606

Fråga gällande kyl som inte håller kylan så bra...

Vår kyl är 4 år gammal och håller 8-9 grader när vi har den på maxkyla och när kylen INTE är fullproppad. Har vi kylan på mellanläget eller har en iprincip full kyl så är kylan max 10-11 grader.

Antar att det är termostatern som är lite sådär. Är det nån som vet om man kan byta ut den billigt själv eller om det är lika bra att köpa en ny kyl? Garantin har gått ut och det är en Whirlpool.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Fråga gällande kyl som inte håller kylan så bra...
  • Howdahkan

Ring dit ni köpte kylen och fråga efter telenr till deras reperatör och ring sen och fråga vad dom tror är fel och sen hur mycket det ska kosta...
    Då vet ni bäst om det är bäst att köpa nytt eller reparera..

• hallonpannkaka

Det brukar vara rätt dyrt att byta termostat, det är inget man kan göra själv vad jag vet. Ring någon servicefirma lokalt och kolla. Du bör hitta någon på din ort via Whirlpool's hemsida: www.whirlpool.se. Annars kan du ringa dom och fråga, tel 020/75 00 00.
    Lycka till!

• Trasan0606

Tack för era svar!

Den är inköpt på IKEA och jag tror väl inte att de har servicekillar att skicka ut men jag kan kontakta en annan firma!

• rosaid

vi byter termostater för jämnan o det tar ca 10 minuter men det är elektrolux o boch...det är inte dyrt på dom iaf

• SVejsan

1. När damsög du baksidan sist? Skall egenntligen göras 1 gång i halvåret.
    2. Har du någon otät list alternativt hängt någon av hyllorna så att dörren inte stängs 100%?
    3. Ni har följt e.v inbyggnadsregler (ventilation)?
    4. Det underliga är att det borde gå åt mindre kyla i ett fullt kylskåp, när varorna väl kommit ner i temperatur. Dvs det krävs mindre jobb av kompressorna eftersom det är mindre volym luft att kyla ner vid tex öppning av kylskåpet.

Annars är det väl att ringa servicekillarna, kolla innan vad de skall ha för ersättning (transport till er och felsökning) om det är värt att reparera... Ni borde ju komma ner i alla fall till +5C. Kan säkert vara termostaten... (inga missljud från kompressorn?)

Svar på tråden Fråga gällande kyl som inte håller kylan så bra...