• Anonym (Ella)

Vågar ej söka hjälp:-(

Jag mår sämre och sämre. Känner mig som i en mardröm. Vill bara dra täcket över mig och sova till dess jag mår bra igen. Lider med min stackars son som inte har en gladare mamma.
    Jag går upp på morgonen, tar hand om allt, träffar vänner osv men allt känns bara jobbigt.
    Jag har som ett tragiskt filter över mig. Allt känns så tragiskt hela tiden. mitt liv, alla människor jag möter allt.
    Känns som livet är slut fast jag bara är 27 år.

Jag vet jag borde söka hjälp. Jag borde äta antidepp igen. Det gjorde jag förut och då mådde jag ganska bra.
    Det fungerade till dess jag fick en ny psykiater som kränkte mig något fruktansvärt. Hon verkade inte tycka man kunde vara en bra mamma om man äter antidepp. Hon tyckte jag borde utredas och allt möjligt. Trots att ingen någonsin klagat på min mammaroll. Men hon tyckte att jag var en dålig mamma så fort hon hörde talas om mig.
    Jag försökte byta läkare men jag fick inte det (pga läkarbrist i kummunen) Så det slutade med att jag blev helt utan läkarkontakt och utan medicin.

Så nu mår jag inte bra, jag önskar jag hade medicin. Jag har tom funderat på att beställa på nätet men jag vågar inte.
    Min man är alldeles förtvivlad för att jag mår så dåligt. Jag bara gråter men jag vågar inte söka hjälp.

• Svar på tråden Vågar ej söka hjälp:-(
  • nano

Försök söka hjälp igen! Be din man ringa, kanske kan ni ringa till en annan vårdcentral? Det är självklart att du inte är en dålig mamma för att du äter mediciner, dålig mamma vore du bara om du struntade i att du mår dåligt. Men det gör du ju inte. Du försöker ju bli bra, du vill ju inte vara deppig och då är du på rätt väg.
    Gör ett nytt försök, ta hjälp av din man och du inte orkar ringa själv.

Har en sambo som äter medicener för ADHD och har det svårt ibland, kan skrika på vår dotter för ingenting. Då går han bara därifrån, sätter sig på balkongen, lugnar ner sig och kommer in och ber om förlåtelse. Han är en jättebra pappa! Trots att det blir fel ibland.

• trandela
    Hej!!
    Jag blir så ledsen för din/eran skull..
    En sak ska du veta DU ÄR INGEN DÅLIG MAMMA!!!!!!!!!
    Jag är 32år nu har ätit antidepp mediciner i 16år. Har 2 barn en dotter 11 en son på 5år lever med min sambo sen 10 år tebax.

Denna människan som har sagt så om dig kan dra åt pepparn!!! Den har fel jobb!!
    Jag vet inte hur ni har det i er kommun,men i denna kommun som jag bor i har vi något som kallas psyk-teamet,där får man träffa bla läkare,sjuksystrar,psykologer & kuratorer.
    Vid vår vårdcentral kan man ringa på vissa telefontider för att få akuta tider till läkare el sjuksköterska.När vårdcentralen är stängd för dagen el för helg har vi möjlighet att ringa rådgivningen. Sen i vårat län har vi tillgång till att ringa en akut sjuksköterska inom vissa telefontider.

Har du kollat i telefonkatalogen vad som står där & vad som gäller för erat län??
    Sök dig till en annan vårdcentral,det finns ingen som har rätt att necka dig hjälp.
    Om du inte orkar ringa runt själv,be om hjälp av din man el någon annan anhörig.

Vill du så får du gärna kontakta mig,om du bara vill prata.

Kom ihåg du ä ingen dålig mamma!!!!!!!!!!!!

Kramar i massor till dig

• Anonym

Givetvis är man ingen dålig förälder "bara" för att man äter antidepp! Du ska naturligtvis börja att ta din medicin igen då du kände att du mådde bättre av detta. Försök också ta din man (eller ngn annan) till hjälp för att kräva en annan psykiater - det har man som patient ALLTID rätt att göra. Kan er kommun inte erbjuda ett läkarbyte så får de hjälpa er till kontakt med en annan kommun. Tycker inte du ska beställa medicin via nätet, det är din kommuns sjukvård skyldiga att hjälpa dig med om det är något du behöver.

Jag vet att det inte är lätt att kräva någon av "myndighetspersoner" när man mest känner att man borde be om ursäkt för att man andas, men du/ni måste!

Kram och lycka till (det kan bara bli bättre).

• Gung Ho

Läkarbrist är ngt kommunen skyller på för att de inte orkar bry sig. De har fått sina skatter och vill helst inte att vi besvärar 'dem' sedan. Har i min släkt egna erfarenheter om hur jävla slappa de som sitter och administrerar kan vara. De måste ju anstränga sig 30 min extra för att pussla in dig ngn annan stans.

Såklart det finns mer än EN läkare i kommunen (eller var bor du förresten...).

• Anonym (kram)

Du är en stark och bra mamma som tar tag i ditt problem inte bara släpper taget.

Om du inte rokar ringa själv så kanske du har någon annan som kan hjälpa dig?

Varm kram från en som vet hur du har det.

• Anonym (c-vitamin)

Du är inte någon dålig mamma, tvärtom, stark som känner att du behöver läkemedel för att må bättre. Du har ju redan erfarenhet av det. Det känns som om du vill ta ansvar för ditt liv för att må bättre.
    - Sök dig direkt till någon privat psykiatriker, det gjorde jag. De vet ju vad man pratar om. Jag ville inte gå via VC, där jag bor, pga att jag jobbar själv inom vården i kommunen. Jag klarade helt enkelt inte av att ta kontakt med dem. Jag fick verkligen ett BRA omhändertagande privat.
    Lycka till!

• Anonym (kram)

Äter själv medicin förresten och är en bra mamma för det

• Anonym (Paulina)

DU är en BRA mamma. sänder dig massor med styrkekramar. Du kommer bli bra. ta din man i handen och be honom ringa dem i fall du inte orkar.

Men en sak sak du alltid kommma ihåg. Du duger som du är

• Anonym (Ella)

Tack snälla ni för era varma ord
    Jag ska verkligen försöka ta tag i detta.
    Detta med en privat psykiater låter intressant. Hur går man tillväga för att få tag i en sådan?

• Anonym (c-vitamin)

-Ja, sök på nätet eller via telefonkatalogen på närmsta stora ort. Denna privata klinik, sammarbetade med Landstinget och därför betalade man bara samma summor som om man gått till vårdcentralen.
    Bor du i Skåne?? I så fall ska jag rekommendera "Hjärnhälsan" i Lund. Behöver du läkemedel, så är det en psykiatriker du behöver träffa. Samtalsterapi? Då pratar du med en psykolog!! Jag önskar dig lycka till!
    Gå gärna in på: www.hjarnhalsan.se

• Anonym (Ella)

Jag bor i sthlm.

• Anonym (kram)

Var i Sthlm?
    Anonym (Ella) skrev 2008-09-17 23:12:54 följande:

Jag bor i sthlm.
Svar på tråden Vågar ej söka hjälp:-(