• Anonym (Espatad)

Vad tycker ni om att förskolan lär ut teckenspråk till barn som inte kan prata än?

På min sons avdelning på förskolan lär de ut teckenspråk till barnen.
    Jätte bra visst, men min son är 1 1/2 år gammal. Borde man inte sätta talet framför tecken?

"Pedagogen" på sonens avdelning hävdar att det är för att barnen lättare ska göra sig förstådda, men det stämmer ju inte. För börjar min som komma hem och teckna vad han vill så fattar jag juh inget är det då inte bättre att de kämpar med talutvecklingen först?

Lär de honom att han kan teckna vad han vill ha istället för att säga det så kommer juh talet att komma i andra hand då det är lättare för honom att teckna än att säga det. Känns så himla dumt bara, som om de hade ett hemligt språk på förskolan som föräldrarna inte förstår när barnen kommer hem och vill ha något.

Har pratat med flera föräldrar som tycker att talet borde komma före tecknen på så små barn.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om att förskolan lär ut teckenspråk till barn som inte kan prata än?
  • knäppisen

Jag tycker det är en bra idé. Det är ju inte så att de inte pratar, utan de kompletterar språket med tecken. Att inte kunna förmedla vad man vill är oerhört frustrerande så det är en jättebra hjälp för barnen.

• eliisabet igen

Jag tycker det är en fantastisk idé. Jag tror att all kunskap och utveckling är bra för människor, stora som små.

• ElinC

Det är ju jättebra! Jag tänkte själv ha tecken som stöd till min pojke när han var mindre men det glömdes bort. Nu pratar han istället. Jag har hört att barn som börjar med tecken i allmänhet lär sig att tala fortare än barn som inte har tecknat. Mycket därför att de har förstått hela iden med kommunikation. Ber man om nått så kan man få som man vill utan att skrika. De ligger i generna att barn vill göra sig förstådda. Så fort de är mogna att börja forma ord med munnen gör de det. Oavsett om man har tecknat eller ej.

Be personalen lära dig de tecken de använder så att du kan förstå ditt barn bättre hemma också. Det är mitt råd.

• ming

Det är ju skitbra! Barn har lättare att kommunicera med kroppsspråket innan de kan behärska talet, precis som pedagogen säger.
    Och talet kommer ju aldrig att bli lidande, eftersom talspråket är ju barnets modersmål.
    Jag hade en lärare i teckenspråk som hade två föräldrar som var döva och teckenspråk var hans modersmål. Ändå talade han perfekt och han trodde själv att han hade lärt sig talspråk i sandlådan med alla andra barn.
    Så jag anser att teckenspråk bara skulle kunna berika.

• Tygtiiger

Du behöver inte oroa dig, alla studier visar att barn som tecknar innan de talar börjar tala minst lika bra - oftare bättre - än barn som inte tecknar.
    Det beror på att språkcentrum i hjärnan stimuleras tidigt. Det är lättare att tala med tecken än med ord eftersom det kräver färre muskler. ALLA barn som kan tala börjar tala istället för att teckna eftersom det är normen, då blir de förstådda av fler!

Barn som har medfödda svårigheter att tala (som tex vissa barn med Downs) har jättestor nytta av tecken, men även de barnen använder ord så fort de kan.

Så lär dig några enkla tecken själv och njut av att ha ett hemligt språk med ditt barn!!

• Fåret Shaun

Ska förtydliga att det inte är teckenspråk de lär ut utan TECKEN SOM STÖD, och det främjar talet. 

Varför lär sig barn oftast sånger med tecken först?
    Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • en glad

Emot tanken på att barn inte får mogna i sin egen takt - att de skall kunna "prata" innan de är fysiskt mogna för det.... fast inte tror jag att de senare kommer att föredra teckenspråk före det talade ordet ... handlar väl mer om tidsandans "växthuspedagogik" det där!

• Fåret Shaun

Sen lär de ut kanske ett eller två tecken i veckan vilket gör att ni som föräldrar borde hänga med på.

Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
Svar på tråden Vad tycker ni om att förskolan lär ut teckenspråk till barn som inte kan prata än?