• Heliodora

Vad innefattar "flyttstädning"?

Vi ska flytta och göra flyttstädning efter oss, vad innebär det? Tänkte ev anlita flyttstädfirma, vad gör dom? Tvättar dom ur kyl/frys? Rengör ugnen?

Putsning av fönster fattar jag att man ska göra men jag putsade fönstrena inför visningen för drygt 2 veckor sedan, måste jag göra om det?

Tacksam för svar och tips på sånt vi bör tänka på :)

• Svar på tråden Vad innefattar "flyttstädning"?
  • TEDDEN

Allt, allt, allt. Alla skåp, lister, ugn you name it! Allt!

• helma

Golvbrunn i badrummet ska rengöras, något som många ofta missar... Skura ev. kakel för att få bort kalkavlagringar, UNDER handfat, wc-stol och sitsen...

Om det går ska du öppna fönstren och putsa mellan och rengöra ev. persienner, gjorde du det för två veckor sedan så borde de vara fräscha men jag hade tittat igenom dem igen.

Ventildon ska rengöras, brukar vara mkt damm i dem.

Ugnen skall dras ut och det ska rengöras bakom, kan man ta bort vreden ska de göras rent och ytan bakom dem. Galler och plåtar till ugn ska vara rent.

Torka ur alla skåp osv ...

• Llimen

instämmer med föregående talare: ALLT!

golv, väggar, tak, lister, dörrar, fönster och element (även bakom) i alla rum

Köket:
    - inuti skåp och lådor, alla luckor. glöm inte undersidan och listen mot golvet.
    - spisfläkt runt om och inuti (ta loss filtret och rengör)
    - skärbrädan (om det finns en fast träskärbräda)
    - spisen. plattorna, fram, bak och sidorna dra ut och gör även rent bakom och på intill liggande väggar. ugnen (även mellan glasen i luckan om det går). underugnen, plåtarna, bakom reglagen.
    - kyl/frys. frosta av, torka ur invändigt och dörrarna dra ut och rengör bakom plus golvet där den står
    - diskbänken, i diskhon, alla andra bänkar
    -kaklet

Toa:
    - handfat. torka ur även undersidan och rören. se till så att det är bra "nerrinning" i avloppet
    -toalettstol. inuti, under, bakom, ovanpå. ta loss sitsen och rengör noggrant mellan och under.
    -dusch/bad torka väggarna noga så tvålrester od. försvinner, ta bort kant på badkar skura golvet, rensa golvbrunn (även under översta "lagret". i badkar.
    - i och runt ev skåp

glöm inte alla andra skåp/garderober som finns i lägenheten.ovanpå ev proppskåp

när det är klart ska ALLT, ALLT, ALLT vara kliniskt rent. tänk att nästa person som flyttar in inte ska behöva träffa på någon av eran smuts någonstans.

• violet

Själv tycker jag det är guld värt att anlita flyttstädning för ett par tusen om man har råd

• pumpkinhead

du kan få någon som gör det ordentligt för 700. det betala vi med hjälp av lite kontakter innan vi flytta från göteborg sist

• Smurfan JM

...samma saker som man gör vid en redig storstädning...
    Allt som kan vara och är smutsigt på något vis ska göras rent helt enkelt...

• Heliodora

Tack för alla svar! Då vet vi vad vi har framför oss... Har en trea på 81kvm som ska skuras från tak till golv... hurra... eller inte... Vi ska kolla upp lite mer vad det kostar att anlita en firma, men det lutar åt att vi får göra det själva eftersom pengarna lyser med sig frånvaro...:/

• Tjoflöjt

Det brukar gå ganska bra att flyttstäda eftersom alla möbler och saker är borta. Men räkna med att det tar en heldag att flyttstäda en trea.

Själv tycker jag dock att det är värt vartenda öre att hyra in någon.

• Stjärnstoft

Och så får man dra av i nästa deklaration
    Men pengarna ska ju ut ändå...
    Och om ni anlitar städfirma, hör gärna runt med andra ni känner och ta referenser. Vi har en gång anlitat en firma som var oerhört oseriös - trots f-skattesedel och sådant.
    Vi fick bråka mkt innan de slutligen städade så pass att det var godtagbart.

• ajmaj

Vi hade en trea på 68kvm, det kostade knappt 3000:- att få städat. Och som sagt så får man ju dra av det i deklarationen sen.

Tyckte det var billigt!
    Fast har man INGA pengar så är det ju dyrt, förstås. :/

Heliodora skrev 2008-09-17 17:26:21 följande:
    Tack för alla svar! Då vet vi vad vi har framför oss... Har en trea på 81kvm som ska skuras från tak till golv... hurra... eller inte... Vi ska kolla upp lite mer vad det kostar att anlita en firma, men det lutar åt att vi får göra det själva eftersom pengarna lyser med sig frånvaro...:/
Svar på tråden Vad innefattar "flyttstädning"?