• Giz

Skattejämkning när man har bostadsrätt?

Någon sam har koll på skattejämkning när man har bostadsrätt?

Tänkte jämka nu för att kunna ta ut mindre föräldradagar.
    Pratade med skatteverket precis och dom sa att man räknar på hur mycket man har betalat i räntor under året och det delar man ut över resten av året, så att man betalar mindre skatt.

Men i mitt fall har jag betalat grymt mycket i ränta... så jag kommer att få slippa betala skatt under resten av året. Men det täcker fortfarande inte all den ränta jag har betalat.
    Hur blir det med resten av räntan? betalar dom ut i en klumpsumma nu eller vid nästa deklaration?

Hoppas det går att förstå vad jag har skrivit!?

• Svar på tråden Skattejämkning när man har bostadsrätt?
  • Anghammarad

Du får alltså jämka för 30% av den inbetalda räntan, inte all ränta du betalt. Har du alltså betalt 10000 i ränta så får du tillbaka 3000.

Om du jämkar nu och ditt jämkningsbelopp blir större än du får ut i lön/FP under återstoden av året så får du det på deklarationen (precis som det blir om man inte jämkar överhuvudtaget)

• Giz

Hur blir det med skattejämkningen nästa år då?
    Får man göra en ny uträkning då?
    Alltså prel. uträkning på inkomst och ränteutgifter?

• Anghammarad
    Giz skrev 2008-09-17 16:08:54 följande:
    Hur blir det med skattejämkningen nästa år då?Får man göra en ny uträkning då?Alltså prel. uträkning på inkomst och ränteutgifter?
    Ja.
  • Giz

Gud vad ni är snabba och duktiga!! =)
    Tack så mycket för hjälpen!!

• aster

Du får dra av 33 procent av räntan på skatten. Om du betalar 120 000 kr/år i ränta till banken så kan du göra avdrag på skatten med 40 000. Om du tjänar väldigt lite kommer du inte kunna utnyttja hela avdraget.
    Om du har betalat mycket i skatt första halvan av året, men inte har inkomst andra halvan kommer du få tillbaka pengarna om återbäring tror jag.

• Anghammarad
    aster skrev 2008-09-17 16:12:06 följande:
    Du får dra av 33 procent av räntan på skatten. Om du betalar 120 000 kr/år i ränta till banken så kan du göra avdrag på skatten med 40 000.
    Nej, man får dra av 30% upp till ett maxbelopp av 100000 i ränta, därefter är avdraget 21% på den del som överstiger 100000.
  • Giz

Jag och min sambo äger en BR tillsammans. Men alla räntor dras ifrån mitt konto.
    Jag tänkte skattejämka nu, får jag räkna det som att det är jag som betalar alla räntor. Eller framstår det automatiskt vid nästa deklaration att vi "båda 2" betalar för räntorna?

• Anghammarad

Om ni båda står som låntagare så får inte du göra avdrag för all ränta men är du ensam låntagare så går det bra.

• Giz

En sista fråga...
    Håller på o fyller i jämkningsblanketten.
    Ska man fylla i räntan man har betalat hittills eller är det räntan för hela året??

• aster

Tack för intressant information!
    Men visst kan man när man deklarerar skriva över räntan på den enas deklaration, så att den också får avdragen som betalar?

Anghammarad skrev 2008-09-17 16:16:40 följande:
    Nej, man får dra av 30% upp till ett maxbelopp av 100000 i ränta, därefter är avdraget 21% på den del som överstiger 100000.
    Anghammarad skrev 2008-09-17 16:31:35 följande:
    Om ni båda står som låntagare så får inte du göra avdrag för all ränta men är du ensam låntagare så går det bra.
  • Butterscotch
    aster skrev 2008-09-18 13:23:13 följande:
    Tack för intressant information!Men visst kan man när man deklarerar skriva över räntan på den enas deklaration, så att den också får avdragen som betalar?
    Om man är gifta går det i alla fall bra, hur det är om man "bara" är sambo vet jag faktiskt inte.
  • aster

jag är sambo, och jag skrev 70% av räntan på vårt gemensamma lån i min deklaration, och det gick bra.

Butterscotch skrev 2008-09-18 13:25:46 följande:
    Om man är gifta går det i alla fall bra, hur det är om man "bara" är sambo vet jag faktiskt inte.
  • Butterscotch
    aster skrev 2008-09-18 13:29:04 följande:
    jag är sambo, och jag skrev 70% av räntan på vårt gemensamma lån i min deklaration, och det gick bra.
    När jag tänker efter så är det ju såklart helt rimligt att det är så, båda står ju som låntagare på samma lån.
Svar på tråden Skattejämkning när man har bostadsrätt?