• xenaa

Taxichaufför Som krockar när han kör oss! - Hur hade ni reagerat och agerat i mitt ställe? taxichaufför

Jo vi hade kommit hem från våran utlandsresa i början på Augusti. Vi tog våra väskor och gick mot en ledig taxi. vi var 8 personer så de behövdes 2 bilar.

Redan där så kände jag att något inte stämde. Men vi satte oss i bilen. Snubben började köra som om han hade snuten i röven. Väl på motorvägen höll han ca 145km i timmen. Jag hade inte riktigt koll då jag satt med sonen i knät( ingen bil där hade bilstol och eftersom resan var kort gick de bra att ha han i knät.
    Iaf,snubbenkör riktigt fort kör om alla bilar framför sig. . eftersom jag satt där bak såg jag inte honom, men sambon sa att han HÖLL i GPS i handen HELA resan.
    Jag tyckte att han svajade väldigt mkt som om han var onykter.

Jag började bli skiträdd.
    Jag blev stum av rädsla så vi visste inte vad vi skulle göra. Väl inne i staden hos min bror så får snubben rött vid en korsning.

Eftersom han var upptagen med att kolla på sin GPS som han höll i handen så la han inte märkte till att snubben framför stod still trots grönt. så våran taxi gasade på och krockade!!

Puckot stannar vid sidan snackar med snubben han körde på. De var polacker så man hörde de säga. Ok fuck it. så de stack och våran taxi satte sig i bilen och körde som inget hänt!!! Jag var stum av chocken. Vi fick inga skador , inte sonen heller. min brorson var med i bilen med. han var lite rädd bara.

Taxi chaffisen sa inte en  förlåt!! Utan han körde på som vanligt. Jag blev till slut förbannad när vi väl var framme. hur hankunde vara så jävla oansvarig på detta vis och inte en säga att han var ledsen?!

Jag sa att jag skulle ringa polisen vilket jag gjorde och de kom till slut.

Hela händelsen sitter kvar i mitt huvud än. Jag bara  fattar inte hur man låter folk, för det första
    * Få ta ett körkort
    * Köra taxi där man har hand om andras liv!

Jag blev så förbannad jag åker aldrig mer taxi i malmö aldrig!!

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o2-26 ♥
  • Svar på tråden Taxichaufför Som krockar när han kör oss! - Hur hade ni reagerat och agerat i mitt ställe? taxichaufför
  • Lotlas

Vad otäckt! Vad sa polisen då? Det var ju taxichaffisens fel när han körde på någon annan på det viset. Tur att ni inte fick några skador i alla fall!

• xenaa

Ja vi hade maximal tur!!

Polisen kom och var jätteglada att i ringde dem. De tog alkotest på han men inget visade. De kollade med hans sovtimmar, inget där heller. han är tydligen en jävligt dålig förare.

• unclaf

Tja, denna "körteknik" bland både taxichaufförer och bussförare är tyvär inte helt ovanlig... Jag tror ALDRIG jag åkt med en taxichaufför som hållit hastigheten när de haft möjlighet att gasa på. Och då snackar vi inte 120 km/h då det är 110-gräns, utan vi snackar 150-160.

Och busschaufförerna. Snackar i mobil medan de manövrera detta jättefordon med en hand och 1/4 av uppmärksamheten man borde ha. Hur många gånger har man itne varit nära nack skador av alla tvära inbromsningar när de varit på väg att ramma nån kvinna med barnvagn. Eller hur man krampaktigt får hålla i barnvagnen i kurvorna. FÖrra året pendlade jag till jobbet och bussarna hade aggresiva, mobilpratande chaufförer i kombination med slitna däck och snorhala vägar...Jag var helt livrädd där jag satt med min gravidmage.

Helt rätt att ringa polisen! Men tycker nog du kan våga åka taxi igen. Jag kommer dock säga till en chaufför att hålla hastigheten när han har mitt barn i bilen.

• xenaa
    unclaf skrev 2008-09-17 17:06:18 följande:
    Tja, denna "körteknik" bland både taxichaufförer och bussförare är tyvär inte helt ovanlig... Jag tror ALDRIG jag åkt med en taxichaufför som hållit hastigheten när de haft möjlighet att gasa på. Och då snackar vi inte 120 km/h då det är 110-gräns, utan vi snackar 150-160. Och busschaufförerna. Snackar i mobil medan de manövrera detta jättefordon med en hand och 1/4 av uppmärksamheten man borde ha. Hur många gånger har man itne varit nära nack skador av alla tvära inbromsningar när de varit på väg att ramma nån kvinna med barnvagn. Eller hur man krampaktigt får hålla i barnvagnen i kurvorna. FÖrra året pendlade jag till jobbet och bussarna hade aggresiva, mobilpratande chaufförer i kombination med slitna däck och snorhala vägar...Jag var helt livrädd där jag satt med min gravidmage.Helt rätt att ringa polisen! Men tycker nog du kan våga åka taxi igen. Jag kommer dock säga till en chaufför att hålla hastigheten när han har mitt barn i bilen.
    Ja detta fenomen med både busschaffisar och taxichaffisar.

Han körde säkert fortade, men jag blev stum sambon med så vi sa aldrig att han skulle sakta ner heller.

Ja här där jag bor kommer jag nog våga åka taxi iaf.
  • Lotlas

Tyvärr tycker jag att många yrkeschaufförer överhuvudtaget kör väldigt illa. Det är ofta, ofta som man ser taxibilar, bussar och lastbilar som ligger alldeles för nära bilen framför, kör för fort och nonchalerar trafikregler. Tråkigt, men sant.

Jag vet ett par som åkte hem från Arlanda i taxi tidigt på morgonen. Taxichaffisen hade jobbat hela natten, så det är klart att han var trött. Han var så trött att han vid ett tillfälle höll på att somna och köra ner i mittsträngen på motorvägen! Inte ens då kunde han erkänna att han var trött! Dålig stil tycker jag!

• MrsMia

Men varför sa ni inte till direkt, när han började gasa?? Känns det obehagligt får man väl stanna, betala, gå ur och ringa ny taxi! Förstår inte att ni riskerade er familj så (och dessutom ingen barnstol till lillen..) hela vägen in till stan.

• Bei Bei

Precis vad jag försökte skriva för någon timma sedan, men FL strulade.

Varför sa ni inte till? Och varför riskera eran pojkes liv genom att inte använda bilstol? Satt han bältad alls? Jag tycker taxichaffören gjort fel, men jag tycker ni är grymt oansvariga med. Varför åka vidare med någon som dessutom krockat? Jag hade gått ur bilen där och då.

MrsMia skrev 2008-09-17 20:01:11 följande:
    Men varför sa ni inte till direkt, när han började gasa?? Känns det obehagligt får man väl stanna, betala, gå ur och ringa ny taxi! Förstår inte att ni riskerade er familj så (och dessutom ingen barnstol till lillen..) hela vägen in till stan.
    ♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • xenaa
    MrsMia skrev 2008-09-17 20:01:11 följande:
    som jag skrev jag märkte inget förens han bärjade köra om ala bilar. i malmö är de 110 på vägarna man blir fartblind men jag sneglade hastighetsmätaren så såg man hur fort han körde.

Sen vågade man aldrig säga något. visste ionte riktigt vad man skulle säga.
  • unclaf

Nej alltså det är jättesvårt att ta sig ur en sån situation, tycker jag. Man är nästan rädd för att göra situationen VÄRRE om man öppnar käften (typ den galne chauffören blir förbannad och kör ännu sämre).

Däremot undrar jag kanske varför det inte gick att skaffa fram taxi med barnstol?

• xenaa
    Bei Bei skrev 2008-09-17 20:03:43 följande:
    Precis vad jag försökte skriva för någon timma sedan, men FL strulade.Varför sa ni inte till? Och varför riskera eran pojkes liv genom att inte använda bilstol? Satt han bältad alls? Jag tycker taxichaffören gjort fel, men jag tycker ni är grymt oansvariga med. Varför åka vidare med någon som dessutom krockat? Jag hade gått ur bilen där och då.
    Som jagskrev, så visste vi inte vad vi skulle säga. ärligt jag satt där stum. jo han var iaf bältad. sen var de ingen taxi på flygplatsen som hade bilstol.

sen när han krockdae var de rätt nära hem. så vi tänkte inte mkt än att han får fortsätta köra oss.

<vi ville kontakta polisen med så de skulle kolla upp han och de kunde vi inte göra om vi hoppade av.
    ja hela grejen var konstigt. men så blev det. som jag skrev jag visste inte vad tusan vi skulle göra. nu i efterhand så had ejag lätt hoppat av där vid krocken. men man tänkte inte långt. chockad var alla.
  • MrsMia

Man säger lugnt och samlat: "Kan du ta nästa avfart, vi vill gå av där tack!". Stannar inte chauffören där är det kidnappning.
    Känns det för obehagligt kan man ju alltid be honom vända tillbaka direkt för att ni glömt en väska, innan ni lämnat flygplatsen (för det kändes ju fel direkt).

• xenaa
    unclaf skrev 2008-09-17 20:06:17 följande:
    Nej alltså det är jättesvårt att ta sig ur en sån situation, tycker jag. Man är nästan rädd för att göra situationen VÄRRE om man öppnar käften (typ den galne chauffören blir förbannad och kör ännu sämre).Däremot undrar jag kanske varför det inte gick att skaffa fram taxi med barnstol?
    Ja de var ingen som hade. de var inte många bilar som fanns på flygåplatsen och vi hade bråtom hem. visst nuj i eftertanke had eman lätt väntat en bil eller ringt efter man krävdt bilstol.

men som sagt nu vet jag hur jag ska agera nästa gång , fast det ska inte behövas, kommer som sagt aldrig åka taxi i malmö.

Plus jag var faktiskt lite rädd för honom. för väl när vi kom fram sa jag att det var oacceptabellt att vi skulle ringa polis. hon han började putta på min sambo att VI hotade honom. han pratade väääääldigt dåligt svenska.
    Han kan ha missförstått de vi sa men han verkade inte fatta innebörde av det som hade hänt.
  • xenaa
    MrsMia skrev 2008-09-17 20:10:51 följande:
    Man säger lugnt och samlat: "Kan du ta nästa avfart, vi vill gå av där tack!". Stannar inte chauffören där är det kidnappning.Känns det för obehagligt kan man ju alltid be honom vända tillbaka direkt för att ni glömt en väska, innan ni lämnat flygplatsen (för det kändes ju fel direkt).
    Det var inte så jäkla lätt. jag är feg när de gäller sånt vet inte. Hänt har hänt
  • MrsMia
    Svar på #13
    Det är sant, hänt är hänt. Tur att det gick bra iallafall.
    Men visst säger du ifrån nästa gång? Det är ju ditt jobb som mamma att ha modet att alltid se till ditt barns bästa.
  • xenaa
    MrsMia skrev 2008-09-17 20:22:26 följande:
    Svar på #13Det är sant, hänt är hänt. Tur att det gick bra iallafall. Men visst säger du ifrån nästa gång? Det är ju ditt jobb som mamma att ha modet att alltid se till ditt barns bästa.
    Jo självklart, nu vet man hur man ska agera iaf. eftersom det var första gången man var medom något liknande så vart man stum.

men jovisst.
Svar på tråden Taxichaufför Som krockar när han kör oss! - Hur hade ni reagerat och agerat i mitt ställe? taxichaufför