Anonym skrev 2008-09-17 17:39:15 följande:
Jobbar du kommunalt? Helst ska det finnas en handlingsplan för vad brukaren behöverhjälp med och vad denne brukar göra om dagarna. Är du privat hade jag nog krävt en ändring. Finns andra i familjen så ska inte du sköta städandet efter dem, du ska inte tvätta deras kläder mm. Har de trädgår är det upp till de övriga i familjen att sköta den om det inte ingår i den dagliga verksamheten, dvs brukaren deltar i gräsklippandet. Det är svårt att vara personlig ass för det krävs att man kan vara flexibel och lyhörd men det ska inte gå ut över ens egen personlighet. Tyvärr finns det de familjer som anställer privat och då gärna utnyttjar assistenterna till att göra massa annat som brukaren inte behöver hjälp med och inte ingår i
yrket.Om du är anställd kommunalt ska du prata med din chef och kräva en plan för vad som ska göras varje dag. Är du i koperativ ska det finnas någon där du kan prata med. Är du däremot privat tror jag du antingen får säga ifrån själv eller säga upp dig om du inte orkar med städandet.Lycka till
jobbar för ett privat företag ja de finns andra familjemedlemmar oxå får städa undan efter dom oxå.h*n jag hjälper kan inte göra något själv..h*n säger vad jag ska göra o det är att städa hela tiden .Jag ska göra ALLT känns de som trodde att vara personlig assitent va mer än städande.
finns de ingenstans på nätet och läsa va man ska göra & inte göra?