• Halvdanskan

Stockholm vs Göteborg

Vi funderar på att flytta från Stockholm till Göteborg.
    Vi har ett antal anledningar till att vi tror att vår familjs liv kan bli bra i Göteborg (ett bra jobberbjudande, närmre till föräldrar och sommarstuga). Vi är dock ändå så osäkra för vi känner oss så hemma i Stockholm och är rädda att vi kommer ångra oss om vi tar steget.

Nu undrar vi om några därute som bott i båda städerna, kan berätta hur ni upplevt de båda städerna. Fördelar och nackdelar?

Inga lokalpatriotiska brööl, tack! Vi vill ha sakliga svar från er som känner båda städerna.

• Svar på tråden Stockholm vs Göteborg
  • MrsMia

Jag är uppväxt i Göteborg, men bor i Stockholm. Tycker tempot är lite lugnare i Gbg rent allmänt, lite "goare" stämning. En fin utbredd cafékultur, rena gator med mkt gröna inslag och välbehållna byggnader, bra cykelbanor i hela stan som är avskilda från biltrafiken, färsk fisk, gångavstånd till allt, luften är lite råare och fuktigare än i Sthlm på vintern så jag upplever att man fryser mer, det blåser alltid , spårvagnarna har färre avgångar än tunnelbanan, men annars kommer jag inte på något negativt..

• sydneygirl

Svarar för min bror och hans fru. De flyttade från Göteborg till Stockholm där de bodde i 3-4 år (kommer ej ihåg exakt). Men de valde alltså att flytta tillbaka till Göteborg för att de inte kände sig hemma där.

I deras fall handlade det mest om att bådas familjer är i GBG-trakten, och alla gamla kompisar. Men i övrigt så var det nog lite för "hektiskt" för dem i Stockholm.

Nu kanske jag skrämmer dig TS, men jag tror säkert ni kommer trivas. Som du skriver får ni närmare till föräldrarna, så ni lämnar ju inte dem "bakom" sas.

Svar på tråden Stockholm vs Göteborg