Ert godaste recept på fläskfile.
Ska tillaga fläskfile på lördag och vill ha tips på smaskiga recept.
Ska tillaga fläskfile på lördag och vill ha tips på smaskiga recept.
puff puff
Här kommer ett supergott recept som vi alltid bjuder nya gäster på
Fläskfilé med rökig sås och nötter
4 pers
600 g Fläskfilé
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 msk olivolja
50 g bacon,strimmlad
6 små lökar halverade
1 vitlök, fint hackad
2 dl vitt vin
3 dl vatten med 2 msk konc.kalvfond
1 kvist rosmarin
1 dl oliver
1 tsk citron, riven
1 msk smör
2 msk pinjenötter, rostade
Gör såhär:
Såsen:
Stek bacon knapprigt, lägg i vitlök, lök och stek ytterligare 2 min
Häll i vin och låt koka in i nån min
Häll i kalvfonden (blandat med vattnet) och lägg i rosmarin
Koka utan lock tills hälften av vätskan kokats bort
Lägg sen i citronskalet, pinjenötterna, smöret och oliverna
Fläskfilén:
Sätt ugnen på 150 grader
Stek fläskfilén i olja i en panna först så den får färg runtom, krydda med salt och peppar
Stek sen i ugnen i ca 25-30 min (kan ta längre lr kortare tid beroende på hur tjockt köttet är)
Tag sen ut och låt vila under folie i 5-10 min
Servera till pressad potatis och en god sallad.
Jag har några recept i min blogg. Grekisk Pytt i panna och Lindas gratäng är två ständigt återkommande favoriter.
Jag brukar göra fläskfile med gorgonzolasås som blivit favorit.
Bryn fläskfilen i skivor, dela champinjoner och fräs i pannan. Blanda allt med mellangrädde, en buljongtärning - salta och peppra. Smält ner en bit gorgonzola ost.
Servera med någon grönsak och ris.
Jättegott !
snitta upp fileen och fyll den med så mycket färska örter du bara kan (timjan, rosmarin, salvia tex). Dutta i lite olja eller smör. Knyt ihop med bomullssnöre. Salta, peppra och stek i stekpanna tills du har fin stekyta, sedan in med den i ugnen (ca 175 grader en halvtimme). Blir saftigare om du täcker med aluminiumfolie.
Godast är om du har förberett klyftpotatis i ugnen och så slänger du in köttet i slutet. Superlätt mat. Gott med en bearnaise till, eller zatziki. Som med fördel kan göras på squash istället för gurka!
och med ost menar jag samma ost som i såsen (ädelost eller gorgonzola)
Tack för era goda tips!!!
Något som är väldigt enkelt är om du grillar filén i ugnen dagen innan. Pensla med kinesisk soya och vanlig grillkrydda. Sedan blandar du ett par påsar italiensk salladskrydda och tillsätter ett par pressade vitlöksklyftor. Låt filén marineras i blandningen till dagen efter.
Jag brukar skiva upp filén och värma den lite. Göra en sås på marinaden och servera med pressad potatis och en sallad. Enkelt och jättegott.