• mysmika

Dålig lukt i avloppet...

Hej!

Vi har fått så dålig lukt i avloppet i slasken i köket.
    Visserligen är jag gravid, och ganske känslig för lukter, men även min ogravide sambo känner det!!
    Vad kan man göra åt det? Nåt bra tips?!??!

• Svar på tråden Dålig lukt i avloppet...
  • AnnaVirrPanna

skruva loss rören och göra rent.

• sär skriven

Rengöra vattenlåsen?

• mysmika

Fast vi har ett nästan nyrenoverat kök, med nya rör, men det kanske behövs iaf?!

• Limefrukt

Det är säkert något som fastnat i avloppet och som nu förmultnar.

Bäst är att skruva upp och rensa.

Enklast är att hälla i propplösare, men det ska DU absolut inte göra - säg åt din man! Det avges stickande och illaluktande gaser när man använder propplösare, men det fräter effektivt bort alla lukter (och naturligtvis orsaken till den)

• Caranlachiel

Vi har samma problem. Hus byggt 06 och det har blivit som baksug i avloppen - både i köket och badrummet luktar det pyton när man spolat ett tag. Gissar att det är gammalt hår och annat som sitter i vägen.

Vecka 14 - and counting!
  • Caranlachiel

Varning dock angående propplösare - det förstör ofta rören väldigt mycket så det är INTE att rekommendera på nytt hus! Synd att förstöra rören redan...

Vecka 14 - and counting!
  • mimmi 1

hallå!! ättika och bikarbonat !!! häll ättika i avloppet, och sen dit med bikarbonat, låt det fräsa på ett tag, se häller du dit en panna kokande vatten...

ett annat bra knep för avloppet, är att koka upp maskindiskmedel o vatten, och hälla i avloppet, sen ytterligare en panna med kokande vatten, det brukar göra susen

• Limefrukt

Maskindiskmedel är jättebra! Jag har rengjort fogarna på klinkergolv med det - resultatet blir RENT

Svar på tråden Dålig lukt i avloppet...