Dålig lukt i avloppet...
Hej!
Vi har fått så dålig lukt i avloppet i slasken i köket.
Visserligen är jag gravid, och ganske känslig för lukter, men även min ogravide sambo känner det!!
Vad kan man göra åt det? Nåt bra tips?!??!
Hej!
Vi har fått så dålig lukt i avloppet i slasken i köket.
Visserligen är jag gravid, och ganske känslig för lukter, men även min ogravide sambo känner det!!
Vad kan man göra åt det? Nåt bra tips?!??!
skruva loss rören och göra rent.
Rengöra vattenlåsen?
Fast vi har ett nästan nyrenoverat kök, med nya rör, men det kanske behövs iaf?!
Det är säkert något som fastnat i avloppet och som nu förmultnar.
Bäst är att skruva upp och rensa.
Enklast är att hälla i propplösare, men det ska DU absolut inte göra - säg åt din man! Det avges stickande och illaluktande gaser när man använder propplösare, men det fräter effektivt bort alla lukter (och naturligtvis orsaken till den)
Vi har samma problem. Hus byggt 06 och det har blivit som baksug i avloppen - både i köket och badrummet luktar det pyton när man spolat ett tag. Gissar att det är gammalt hår och annat som sitter i vägen.
Varning dock angående propplösare - det förstör ofta rören väldigt mycket så det är INTE att rekommendera på nytt hus! Synd att förstöra rören redan...
hallå!! ättika och bikarbonat !!! häll ättika i avloppet, och sen dit med bikarbonat, låt det fräsa på ett tag, se häller du dit en panna kokande vatten...
ett annat bra knep för avloppet, är att koka upp maskindiskmedel o vatten, och hälla i avloppet, sen ytterligare en panna med kokande vatten, det brukar göra susen
Maskindiskmedel är jättebra! Jag har rengjort fogarna på klinkergolv med det - resultatet blir RENT