• tvillingarna svensson

Vem ska betala resorna för barnet då pappan flyttar till annan ort?

Hej! Ställer denna fråga åt en vän, hoppas någon har varit med om detta eller vet vart man kan vända sig för att få ett svar.

Min vännina har delad vårdnad och nu ska pappan till barnet (hon är tio år) flytta 20 mil bort. Han anser att min vännina ska stå för resorna dit? När de ska träffas varannan helg. Är det verkligen så, att hon ska bekosta resorna?

Någon som vet?

• Svar på tråden Vem ska betala resorna för barnet då pappan flyttar till annan ort?
  • anna99

Så här är det: han valde att flytta, han vill träffa sina barn, han ska betala annars får han ta sig där barnen är. Det är inte du som ska betala. Han ska självklart få ha sina barn, men han måste lösa det ekonomiska.

• tvillingarna svensson
    anna99 skrev 2008-09-18 11:16:59 följande:
    Så här är det: han valde att flytta, han vill träffa sina barn, han ska betala annars får han ta sig där barnen är. Det är inte du som ska betala. Han ska självklart få ha sina barn, men han måste lösa det ekonomiska.
    Det håller jag med om. Men frågan är om hon kan tvinga honom att ensam stå för resekostnaden? Är det till socialen man vänder sig för att få hjälp, eller FK?
  • Anonym

Den föräldern som har barnet mest ska betala. Så om barnet bor på heltid hos sin mamma och varannan helg hos sin pappa,då antar jag att hon får underhåll+barnbidrag(?). ÄVEN att han "valde" att flytta och det är hans val och mamman ska inte drabbas mm så är det den föräldern som har barnet boende mest hos sig som har det huvudsakliga ansvaret att behålla kontakten mellan pappan och barnet (ekonomiska ansvaret då alltså). Därför är det så många förälder som väljer att strunta i underhåll eller dela på reskostnaderna ect,just för att slippa tjaffs.

Hänvisar till föräldrabalken, vilken paragraf vet jag inte.

• Anonym (n)
    Anonym skrev 2008-09-18 20:41:09 följande:
    Den föräldern som har barnet mest ska betala. Så om barnet bor på heltid hos sin mamma och varannan helg hos sin pappa,då antar jag att hon får underhåll+barnbidrag(?). ÄVEN att han "valde" att flytta och det är hans val och mamman ska inte drabbas mm så är det den föräldern som har barnet boende mest hos sig som har det huvudsakliga ansvaret att behålla kontakten mellan pappan och barnet (ekonomiska ansvaret då alltså). Därför är det så många förälder som väljer att strunta i underhåll eller dela på reskostnaderna ect,just för att slippa tjaffs.Hänvisar till föräldrabalken, vilken paragraf vet jag inte.
    Nej, på famrätten säger de att under tio mil ska umgängesföräldern ENSAM stå för resorna utan undantag. Om nu inte föräldrarna kommer överens om ngt annat...
    ÖVER 10mil så rekomenderarman att föräldrarna ska DELA på resekostnaderna, MEN det är fortfarande upp till boende föräldern att avgöra om denne kan/vill detta. Om inte så får umgänges föräldern antingen acceptera eller försöka dra boende föräldern inför rätta för att få igenom sin sak. De ser dock till hur mycket boende föräldern har råd att lägga ut då och om boende föräldern har en dålig lön tex så kanske denna bara behöver betala en liten del av resorna, eller inget. Men man dömmer inte boendeföräldern att stå för resorna!! Umgängesresor räknas INTE in i underhåll/barnbidrag utan räknas som en kostnad UTÖVER det som underhåll/barnbidraget ska gå till!!
  • Anonym

På familjerätten ja? Är dom the law? Det finns trots allt lagar,eller?

• Anonym (n)
    Anonym skrev 2008-09-18 21:01:44 följande:
    På familjerätten ja? Är dom the law? Det finns trots allt lagar,eller?
    Jag frågade om hur lagarna runt detta såg ut och de kollade upp det åt mig, jag var nämligen inte sugen på att betala umgängesresor för att HAN valde att flytta. Så de kollade som sagt upp vad som gällde och sa att det aldrig kunde ligga mig i fatet att säga att han fick stå för resorna själv och att det var detta som gällde. Under tio mil behöver man ALDRIG betala, under tio mil behöver man inte heller betala. De sa oxå att i slutändan hänger det på umgängesföräldern i denna frågan, så som "lagarna" ser ut. Umgängesföräldern ansvarar själv för umgänget.
  • Anonym
    Den föräldern som har barnet mest ska betala. Så om barnet bor på heltid hos sin mamma och varannan helg hos sin pappa,då antar jag att hon får underhåll+barnbidrag(?). ÄVEN att han "valde" att flytta och det är hans val och mamman ska inte drabbas mm så är det den föräldern som har barnet boende mest hos sig som har det huvudsakliga ansvaret att behålla kontakten mellan pappan och barnet (ekonomiska ansvaret då alltså). Därför är det så många förälder som väljer att strunta i underhåll eller dela på reskostnaderna ect,just för att slippa tjaffs.Hänvisar till föräldrabalken, vilken paragraf vet jag inte.
    Helt fel!

Föräldrabalken säger tvärtom. Resorna är umgängesförälderns ansvar. Endast om boföräldern har ekonomisk förmåga kan bf tvingas att bidra till resorna. Detta framgår av FB 6 kap 15 b §.
  • enny signatur

inte alls vad jag hört, de tär umgängesförälderna som ska ta sig dit, inte dne som har abrnet mest.

nu kan väl din vän neka honom att flytta istället? kontakta fam. rätten, de vet vem som står för kostnaderna

• Celestial
    Fel. Umgängesföräldern ska betala.  Finns inget i föräldrabalken som säger tvärtom.  Om du trots allt skulle hitta något, får du gärna länka
  • solin

Men hur är det om ena förälderna tvingas flytta? Helt ofrivilligt? Undrar vad lagarna säger om den ena förälderna tvingas lämna landet? Någon som vet?

• Puman78

När jag var i situationen fick vi höra och läsa att boföräldern skulle bidra till resor för att barnet skulle ha umgänge med den andra föräldern.

• Celestial

"I första hand har umgängesföräldern ansvar för kostnaderna i samband med umgänge. Boföräldern ska dock bidra till kostnaderna efter ekonomisk förmåga"
    www.famratt.com

• Majken

Sorgligt att det ska vara lagar hit och dit som avgör?

Det borde väl ligga i båda föräldrarnas intresse (och ansvar) att flickan har en regelbunden och bra kontakt med sin pappa?

Så de borde försöka kunna komma överens och kanske dela kostnaderna som uppstår i samband med dotterns umgänge?

Love my M-girls
  • Decnet

Mer än TIO mil bort så har BÅDA ekonomiskt ansvar för detta.. ALLT annat är LÖGN!... INOM tio mils radie skall föräldern som flyttat betala.. efter det har båda ekonomiskt ansvar för resekostnaderna...

Been there..

• Celestial
    Decnet skrev 2008-09-20 18:55:05 följande:
    Mer än TIO mil bort så har BÅDA ekonomiskt ansvar för detta.. ALLT annat är LÖGN!... INOM tio mils radie skall föräldern som flyttat betala.. efter det har båda ekonomiskt ansvar för resekostnaderna... Been there..
    Det stämmer inte.
  • Celestial

Fortfarande gäller att umgängesföräldern ska betala, men boendeföräldern bidra efter ek. förmåga.

Svar på tråden Vem ska betala resorna för barnet då pappan flyttar till annan ort?