• MalinK

Hur gör jag med björnbärsbuskar?

Kan någon hjälpa mig? Ja har nyss flyttat till hus och har en monsterstor björnbärsbuske i trägården? Hur beskär jag dom? Någon sa till mig att det skulle göras på nåt speciellt sätt och att de inte bara var att klippa ner men personen kunde inte svara på hur det skulle gå till väga. Så nu hoppas jag att någon här kan hjälpa mig, innan den äter upp garagetaket =)

/Malin

• Svar på tråden Hur gör jag med björnbärsbuskar?
  • Flyssel

Det verkar vara lite som med hallon, att man kapar de grenar som burit frukt. Det fanns fler sidor om du googlar på beskära björnbär.
    www.bakker.se/G_545/Bj%C3%B6rnb%C3%A4r-fr%C3%A5n-egen-tr%C3%A4dg%C3%A5rd.htm

• 3fraimsdotter

Björnbär är en invasiv och rätt elakt taggig buske som lätt slänger iväg sina tentakler lååångt för att kolonialisera omgivningen. Det låter som det är ett "vanligt" björnbär du har och den kan man skära ner väldigt kraftigt så gott det går utan att oroa sig. När den väl är tuktad beskär man vanligast de grenar som burit frukt årligen varje höst. Det är lättare sagt än gjort men det är det som är huvudregeln. Detta har de gemensamt med hallon.

• Dixie

vi hade björnbär tidigare och man kan som sagt ovan beskära ordentligt, hos oss kom de nästan som ogräs!

• Jonathans mamma

våra björnbär skall man kappa längs ner så de får växa om till nästa sommar, som sagt var de växer nästan som ogräs å de bär massor av frukt.

• Miss Lau

Vi har björnbär som växer som "ogräs" (gott ogräs ) och jag brukar alltid kapa längst ner. Och våra är inte taggiga heller.

Svar på tråden Hur gör jag med björnbärsbuskar?