• Fidelis ad urnam

Hur är man när man är "töntig"?

Idag latade jag mig och tog bussen hem från skolan. Vid en av de större gymnasieskolorna gick det på två killar som såg ut att vara i 17-18 års åldern och satte sig bakom mig. De pratade högt och det var svårt att undvika vad de sa, konversationen löd som följer;

Kille 1: Simon har blivit en sådan jävla tönt
    Kille 2. Han har ju alltid varit en tönt.
    Kille 1: Nej, Martin han har alltid varit en tönt med Simon han har blivit en tönt.

Bussen åkte förbi ett övergångsställe där det stod en grupp människor och från killarna bakom mig hör jag;

Kille 1: Här har vi en till tönt, han längst till vänster. Han gick på min skola och vi kallade honom Anders Böglund. Han sa att farsan hans var så jävla rik men när vi frågade varför de aldrig var utomlands svarade han att de faktiskt hade varit på Grönan.
    Kille2: Ha ha ha Jävla tönt.

Min fråga är nu, vad är en "Tönt" och vad krävs för att man ska klassas som en sådan?
    Saknar människor som sitter och snackar som dessa två liv?

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Hur är man när man är "töntig"?
  • Mizz Emma

När jag gick i skolan så klassades de som töntar som en med harrypotter glasögon som sitter malen i sin bok och inte VILL vara med någon utan hellre läser sin bok eller liknande- har för korta byxor och finkammat hår..

hmm förstår inte riktigt dagens ungdomar som kallar folk för tönt bara för att dom e fula... sånt e så himla synd..

jag var å beställde pizza här om dagen och då satt ett gäng på 3killar som var runt 18årsåldern, sen kom där in en kille i ungefär samma ålder och skulle hämta sin pizza- en kille med glasögon och långt hår och lite mullig - dom 3killarna började asgarva direkt och sa högt å tydligt- kolla han då hahahaha sån tönt, fan vad ful han e osv.. väldigt dålig stil att göra sej så tydlig så att "offret" hör. Jag har lust att kräkas över dom som håller på så...

• Mrs Ray

Vi människor har väl ett behov av att bedöma människor, ungdomar i tonåren har väl ett ännu större behov av det i och med att mycket i den åldern handlar om att hitta sin egen identitet och sin plats i gruppen.

• BetongMorsa

Fråga de som mobbade mig i högstadiet. Jag hade inte märkeskläder, hade snygga glasögon, grävde inte ner mig i böker och det gick skapligt bra i skolan. Tror jag va mest som alla andra men blev ändå töntklassad...

Svar på tråden Hur är man när man är "töntig"?