• kokoskärlek med bubblor

Jobba i bokhandel?

Någon som jobbar i bokhandel eller känner någon som gör det?
    Jag undrar om man behöver någon specifik utbildning för jobb på exempelvis Akademibokhandeln eller liknande?

• Svar på tråden Jobba i bokhandel?
  • LLNLLLNB

Kan jag inte tänka mig!
    Man säljer ju bara böcker.

• FrökenChockrosa

Jag har jobbat i bokhandel under en ganska lång tid och man behöver inte direkt någon speciell utbildning för det.

Dock beror det ju på vilka arbetsuppgifter man vill ha, ska man ha inköpsansvar och ekonomiansvar så är det ju alltid bra om du har kännedom om detta eftersom du annars kan få jobba ett bra tag innan du får roligare uppgifter än att bara stå i kassan.

Sen skiljer det sig ju självklart från butik till butik, hur man jobbar och vilken ansvarsfördelning som man har.

Nej jag vet - det är ju "bara" butiksjobb, men jag tycker att många i bokhandel verkar har relativt stor kunskap inom litteratur, men det är klart - dels finns det datorer nuförtiden och dels så lär de väl sig allt eftersom. Ett stort intresse för böcker borde ju räcka

• LLNLLLNB

Som med allt så lär man sig ju sitt jobb efter hand.
    Man är ju med och plockar upp varor, i det här fallet böcker, och då lär man sig ju var böckerna står, vad de handlar om och lite sådant där.
    Affären blir ju ens lilla territorie där man har full koll.

• Kofttanten

Beror väl på vad du gör i bokhandelm. Ska du bara stå i kassan är det nog inte så viktigt. Men å andra sidan konkurrerar du kanske du med folk med utbildning inom litteratur el liknande. Jag vet att det fanns en 1 årig bokhandelsutbildning i Borås innan.

Jaja jag söker och hoppas på det bästa. Intresset finns ju där i alla fall.

• FrökenChockrosa

Det viktigaste är ju inte att ha stor litterär kunskap utan att man utvecklar färdigheten att kunna leta reda på det man inte vet och att man är en god människogkännare som kan ge kunden det den önskar.

FrökenChockrosa skrev 2008-09-18 15:07:12 följande:
    Det viktigaste är ju inte att ha stor litterär kunskap utan att man utvecklar färdigheten att kunna leta reda på det man inte vet och att man är en god människogkännare som kan ge kunden det den önskar.
    Tror jag skulle passa bra
Svar på tråden Jobba i bokhandel?