• misenbetsy

Musik till dop

Jag ska döpa min son i oktober. Är det någon som har förslag på musik och sånger man kan ha med? Är inte så väldigt kyrklig av mig...

• Svar på tråden Musik till dop
  • Lisett

Det finns en väldigt fin sång som jag sjungit på ett dop. Den heter Mästerverk, eller Ett Mästerverk kanske. Kolla in dopguiden.se oxå. Finns många tips i olika stilar.

• Tina1

Hej,
    Vi kände att vi ville inte ha det så kyrkligt heller. Vi hade en tjej som sjöng 2 sånger, "Av längtan till dig" och "Handens fem fingrar". Älskar dem sångerna så jag är jättenöjd med vårt val. Sedan hade vi några mindre flickor som sjöng Idas sommarvisa (hade dop på sommaren) och sedan en annan sommarvisa. Ville ha med mkt musik eftersom barn oftast tycker om musik redan som små...Hoppas det var något tips. Lycka till !

• ElinC

Jag valde Prins Noel - LinnMaria

Den tycker jag passar bra vid dop. Mest kärlek, men en liten aning tro.Den går så här....

Jag såg själva livet i dig när du kom
    Jag såg hela himlen bakom
    Du var allt vad mirakel betytt
    Och jag kändes hur jag föddes på nytt

I rummet omkring oss stod änglarna tätt
    De log emot oss på sitt himelska sätt
    Skyddade sin gåva till mig
    Och jag tackar gud för att han sänt dig.

Du är prins av lyckan
    Prins av kärleken
    Hertigen av evigehet, Nyfiken är den
    Inte först, inte störst, men väldigt speciell
    Jag är så glad att du finns, min älskade lilla prins.

Det är fler verser men jag kommer inte ihåg hela i huvudet. Annars kan jag tipsa om

Handens fem fingrar - Lisa Nilson
    Jag skymtar för en stund - Uno svenningsson
    Barn är ett folk

• Mosaik

vi hade
    välkommen till jorden, lotta ahlin
    en sång till friheten, björn afzelius

underbara låtar och det blev så personligt o fint, dessutom sjöng dotterns fadder

*stolt mamma*
  • fredslund

Vi ska ha dop nu i helgen, å min sambo ska sjunga Dopvisan å så ska vi spela handens fem fingrar med=) Dopvisan är jättefin=)

• sleeping angel

Himlen måste sakna en ängel- Linn Maria
    De oskattbara- One more time
    Liten Ängel- Angelita Nooni
    Sen alla astrid lindgrens visor såklart

• misenbetsy
    Svar på #6
    Tack för tipsen! Funkar de att sjunga hela "församlingen"? Hade inte tänkt ha någon solosång...
  • Bellanros

Små viktiga saker från myror i brallan. Vi hadde den till båda våra döttrar.

• limpan

vi valde "när lillan kom till jorden" tycker dn e supergullig:)

lycka tilll..

• sleeping angel

Astrid Lindgrens visot kan ju hela församlingen sjunga. Andra kan ju vara svåra för de flesta måste ju kunna texten någolunda för att det inte ska bli bara en massa mummel

• ForeverAlice

Vi tog från psalm boken
    Nr 281: Tryggare kan ingen vara
    Nr 21........ Den heter kanske Måne och sol, vatten och vind. Den börjar så iallafall.

Men Handens fem fingrar är underbar men man börjar stor gråta till den

• Smulaan

Om ni ska ha kyrkligt dop måste ni nog ha med två psalmer, ett tips är att välja psalmer som är mer vislika, t.ex.
    791 Du vet väl om att du är värdefull,
    193 Gud som haver barnen kär,
    21 Måne och sol som tidigare nämnts och min favorit som vi hade när vår dotter döptes:
    787 Nära marken som är mer barnvisa en psalm men väldigt söt!
    "Bara den som vandrar nära marken kan se dina under Gud, bara den som vandrar nära marken kan se dina under Gud, Låt oss aldrig bli så stora, att vi inte ser de små, larven som kryper och myran som stretar och barn som lär sig gå, Nej! Bara den somvandrar nära marken kan se dina under Gud, Bara den som vandrar nära marken kan se dina under Gud.

Fler tips finns på dopguiden.se
    Lycka Till!

• Smulaan

Om ni ska ha kyrkligt dop måste ni nog ha med två psalmer, ett tips är att välja psalmer som är mer vislika, t.ex.
    791 Du vet väl om att du är värdefull,
    193 Gud som haver barnen kär,
    21 Måne och sol som tidigare nämnts och min favorit som vi hade när vår dotter döptes:
    787 Nära marken som är mer barnvisa en psalm men väldigt söt!
    "Bara den som vandrar nära marken kan se dina under Gud, bara den som vandrar nära marken kan se dina under Gud, Låt oss aldrig bli så stora, att vi inte ser de små, larven som kryper och myran som stretar och barn som lär sig gå, Nej! Bara den somvandrar nära marken kan se dina under Gud, Bara den som vandrar nära marken kan se dina under Gud.

Fler tips finns på dopguiden.se
    Lycka Till!

• Kevlarsjäl

Vi döper vår dotter nästa helg. Vi kommer ha två psalmer:

Tryggare kan ingen vara
    Du vet väl om att du är värdefull

Sen kommer min lillebror spela gitarr och alla sjunger "Det gåtfulla folket".

• misenbetsy

Tack för alla tips! jag har varit inne på dopguiden.se och hittat massor av tips, varav hälften får mig att gråta direkt! Massor av fina sånger, men jag vill nog ha något som alla kan sjunga, eftersom jag inte ska ha någon solosångare. Två psalmer måste det ju vara, det har jag förstått, det är den tredje sången som jag har svårt att bestämma mig för...Så fortsätt gärna med förslag! Dopet är inte förrän den 11 oktober

• hej att

Vi hade "Tänk att få vara ett barn" av David Strenge, som jag hittade på Dopguiden.
    Gudfar spelade och sjöng den.

Gudmor sjöng "Varje steg du tar" med Ainbusk.

Svar på tråden Musik till dop