• Anonym (orolig)

För lite folsyra?? Orolig...

hej jag har bara tagit 1 tablett MITT VAL KVINNA och upptäckte nu att man skulle minst ha tagit 2 för att få i sig den mängden folsyra som behövdes.

Nu är jag så orolig att nånting är fel eller kommer bli p.ga mitt "slarv"

• Svar på tråden För lite folsyra?? Orolig...
  • Rispan

men nej! alla äter inte folsyra under en graviditet, gjorde inte jag när jag väntade min son. så du kan luuuuuuungt slappna av

2007-12-06 och 2009-04-28
  • miss nöjd

tänk på hur mkt folsyra det äts i u-länderna... och där blir det barn iaf :)

• lightfish

Jag klarar inte av de där förbaskade tabletterna så jag kör på varierad kost istället, mycket frukt och grönt och rätt sorts fisk som lax.

• Anonym (orolig)

Åh tack för era svar..nu känns det lite lugnare...men vill ju ha det bästa förutsättningarn och då blir man så arg på sig själv om man missat en såpass "enkel" rekommendation.

• Anonym (orolig)
    starchick skrev 2008-09-18 14:23:30 följande:
    jag tar bara 1 om dagen...får väl i sej en del via kosten också =)
    Starchick- Har du alltid gjort det eller har du minskat efter hand?
  • miss nöjd

jo. men du får ju i dig mkt av den där dosen genom maten också.
    Så en tablett är helt tillräkligt egentligen.

Anonym (orolig) skrev 2008-09-18 14:24:35 följande:

Åh tack för era svar..nu känns det lite lugnare...men vill ju ha det bästa förutsättningarn och då blir man så arg på sig själv om man missat en såpass "enkel" rekommendation.
  • starchick

Har alltid bara tagit 1. Står ju på burken 1-2 om dagen så jag nöjde mig med 1 =)

• Anonym

Hur viktigt är egentlingen det här med folsyra? Jag hade aldrig hört talas om det förrän idag då jag gick in på Livsmedelsverkets hemsida och läste om det! Jag har precis fått reda på att jag är gravid och jag har aldrig ätit några folattillskott (folsyra) eller tänkt på att få i mig tillräckligt med folat (eller vad det nu hette) via maten. Har inte varit medveten om frågan ens.

På Livsmedelsverkets hemsida står det att man borde börjat med det ett antal veckor innan man ens BLIR gravid för att det ska bli bra!

• Anonym

Men alltså - jag förstår itne alla som skriver "jag åt ingen folsyra och det gick bra ändå".

Folsyra är givetvis viktigt då det minskar risken för ryggmärgsbråck!
    Dock kommer inte alla som glömmer/skippar folsyran att få barn med ryggmärgsbråck!

Varför inte ta tag i saken nu (TS) och börja äta folsyra?! Det finns tabletter som bara innehåller folsyra att köpa.

Jag hoppas och tror inte att ditt barn kommer att få några problem för att du missat att ta tillräckligt med folsyra, men tro inte att bara för att någon säger att "inget kan hända" så är det lag, det kan hända därför rekomenderar jag dig att börja äta folsyra och dessutom prata med din barnmorska/MVC och få mera information om din oro!

• miss nöjd

men hur många föds med ryggmärgsbråck då? inte så många nej...

Anonym skrev 2008-09-18 14:29:12 följande:
    Men alltså - jag förstår itne alla som skriver "jag åt ingen folsyra och det gick bra ändå".Folsyra är givetvis viktigt då det minskar risken för ryggmärgsbråck!Dock kommer inte alla som glömmer/skippar folsyran att få barn med ryggmärgsbråck!Varför inte ta tag i saken nu (TS) och börja äta folsyra?! Det finns tabletter som bara innehåller folsyra att köpa.Jag hoppas och tror inte att ditt barn kommer att få några problem för att du missat att ta tillräckligt med folsyra, men tro inte att bara för att någon säger att "inget kan hända" så är det lag, det kan hända därför rekomenderar jag dig att börja äta folsyra och dessutom prata med din barnmorska/MVC och få mera information om din oro!
  • lightfish
    Anonym skrev 2008-09-18 14:29:12 följande:
    Men alltså - jag förstår itne alla som skriver "jag åt ingen folsyra och det gick bra ändå".Folsyra är givetvis viktigt då det minskar risken för ryggmärgsbråck!Dock kommer inte alla som glömmer/skippar folsyran att få barn med ryggmärgsbråck!Varför inte ta tag i saken nu (TS) och börja äta folsyra?! Det finns tabletter som bara innehåller folsyra att köpa.Jag hoppas och tror inte att ditt barn kommer att få några problem för att du missat att ta tillräckligt med folsyra, men tro inte att bara för att någon säger att "inget kan hända" så är det lag, det kan hända därför rekomenderar jag dig att börja äta folsyra och dessutom prata med din barnmorska/MVC och få mera information om din oro!
    Nu är det ju så att om man äter bra kost och varierad sådan kan man få i sig ganska ansenlig mängd ändå.  Sen tycker jag att det känns trist att du väljer att vara anonym när du hoppar på oss som inte tar extra folsyra i tablettform. Jag kan INTE för att jag mår jätteilla och tabletterna förvärrar det...men det kanske är bättre att jag tar extra folsyretabletter än att inte få i mig någon mat eller vätska? Fundersam
  • Rispan
    Svar på #10
    även fast man äter folsyra tillskott kan man få barn med ryggmärgsbrock och gomspalt!.
  • Rispan
    Svar på #12
    håller med dig heeelt!
  • sörjer

Även om du äter folsyra så finns det ändå en liten risk att få ett barn med t.ex. ryggmärgsbråck så garderad kan man aldrig vara även fast man gör allt 100% rätt. Jag tycker inte att du ska gå och oroa eller klandra dig för att du missat den informationen. Det är inte många som vet om det. Jag visste inte om det och mitt barn råkade illa ut men jag klandrar inte mig själv för det så du som med 99,95% sannolikhet har ett friskt barn ska inte klandra dig själv!

• sörjer

Annars så är väl just mitt val kvinna typ det dyraste och med minst dos vitaminer man kan köpa, fattar inte varför det är så populärt. Och det är inte många som får i sig 500 mcg folat per dag i sin vanliga kost så även om man äter allsidigt så kommer man inte nå upp till rekommendationerna tyvärr. Man måste äta minst 1/2 kg broccoli eller 1 liter apelsinjuice om dagen.

• lightfish
    sörjer skrev 2008-09-18 14:41:50 följande:
    Annars så är väl just mitt val kvinna typ det dyraste och med minst dos vitaminer man kan köpa, fattar inte varför det är så populärt. Och det är inte många som får i sig 500 mcg folat per dag i sin vanliga kost så även om man äter allsidigt så kommer man inte nå upp till rekommendationerna tyvärr. Man måste äta minst 1/2 kg broccoli eller 1 liter apelsinjuice om dagen.
    Hehe... Äter ca 2 apelsiner om dage plus fruktsmooties från Brämhults samt att vi äter bladspenat istället för isbergssallat som så många andra. Sen tillhör vi dem som äter fisk ca 2-3 ggr per vecka dessutom så jag vill nog påstå att jag kommer ganska nära.

Sen som du skriver...Om jag nu petat i mig de där tabletterna och nåt är fel ändå, tja... Finns ju inga kostråd som kan förebygga ALLT.
  • Flicka88

Jag äter "tillval FOLSYRA" och det har jag gjort i ungefär 2 veckor. Innan dess åt jag en omega 3 tablett med folsyra i. Jag planerar att bli gravid och slutar snart med mina p-piller så jag tar dom för att barnmorskan tyckte att jag skulle göra det. Men jag håller med i det många säger, det är nog ingen fara om du inte ätit folsyra i tablettform. Min kompis har fått två barn och hon visste inte ens vad folsyra var:)

• sörjer

lightfish, ja, det var inte riktat just till dig. Det finns ju de som kommer upp i mer än så också. Veganer t.ex. Folater finns ju i alla gröna grönsaker, linser m.m. Jag själv skulle aldrig komma upp i den dosen jag äter nu, jag skulle behöva äta 80 apelsiner om dagen *hehe*, men det är ju bara pga min historik.

Svar på tråden För lite folsyra?? Orolig...