• Celsius

Urinvägsinfektion vid graviditet - min BM gör mig så ledsen!!!

Hej på er!!

Precis fått reda på att jag har uvi. Min BM sa att jag inte behöver ta antibiotikan om jag inte har besvär. Hon menar att det kan ha läkt ut av sig själv och att man bara skickar in en extra odling för att kolla det.

Dock när man läser på diverse (högst trovärdiga) sidor om uvi och graviditet så står det att man ALLTID behandlar. Vad får man för förtroende för sin BM om hon är så dåligt uppdaterad?!

Frågade dessutom vad man generellt säger om behandling med antibiotika och om detta skulle kunna påverka fostret. Det enda svaret jag får är ett irriterat; MEN snälla nu, det är en förlossningsläkare som skrivit ut detta, vi skulle väl inte skriva ut ngt som skadar ditt barn...kände mig så dum och blev så jäkla ledsen..detta är inte första gången hon förminskar min oro när jag frågar...det var ju bara en fråga...

Funderar om jag ska byta BM, men är redan i v.30...

Tacksam för lite feedback om allt ni tänker!!!

• Svar på tråden Urinvägsinfektion vid graviditet - min BM gör mig så ledsen!!!
  • saol

Hade uvi under hela min förra graviditet. Jag bodde då i Italien och först vägrade de testa mig och sa att det var normalt att springa på toaletten var 10:e minut när man är gravid. Längre fram visade det sig hursomhelst att jag hade uvi och då fick jag någon konstig form av antibiotika som inte hjälpte. Gick igenom flera kurer med medicin som inte hjälpte, fick aldrig en hel kur med antibiotika utan typ 3 tabletter. Följden blev att jag drogs med ständiga sammandragningar och vattnet gick i vecka 35+4 och Oliver föddes dagen därpå. Allt gick bra till slut men det är ju alltid bättre att bebisen får vara kvar så länge som möjligt i magen. Tycker du ska kräva antibiotika av din BM och sedan att de testar igen så att du verkligen är fri från din uvi. Byt absolut BM om du är missnöjd, du har ju trots allt en bit kvar av graviditeten och har rätt att bli bemött med respekt! Lycka till!

• nena1

Jag hade urinvägsinfektion tidigt i graviditeten, visserligen hade jag tydliga symtom men jag fick en antibiotikakur. Sen dess har jag fått lämna in kontrollodlingar en gång i månaden...

• Piastowska

Trodde jag hade UVI och ringde min BM.
    Kom in direkt för odling sa hon.
    Nu visade det sig inte vara nåt - skönt.

Trist att du känner så inför din BM, ta ett prat med henne om det eller byt.

• hilah

Hejsan,

har haft UVI sedan början av graviditeten (är nu i vecka 20) och jag har fått flera antibiotikakureri rad (med 2-3 veckors uppehåll) som inte har hjälpt. Min BM sa att jag nu ska få träffa en läkare som ska titta på mitt problem och göra upp en plan för resten av graviditeten. Förmodligen kommer jag att behöva ta antibiotika ända fram till förlossningen. Jag har varit mycket orolig pga antibiotikan och har frågat min BM samt flera läkare på KK och alla säger att det förstås inte är optimalt med antibiotika men för det första så väljer de "milda" sorter och för det andra så ska man inte gå med en obehandlad UVI, då det kan leda till sammandragningar och vattenavgång, som Saol beskriver. Så jag tycker absolut att du ska byta BM och kräva behandling! Jag har INGA besvär av UVIn, men måste ändå ta antibiotikan - och det kan ju inte gälla bara mig! Det jag har lärt mig angående sjukvården och graviditeten är att man måste lita på sin egen känsla. Du känner att detta inte stämmer och att du behöver behandling och därför bör du stå på dig.

• Molly i Skåne

Skriv till en tjej som heter full av förhoppning- hon kan nog ge stöd och pepp!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • salamanca

Om det är något jag kan så är det urinvägs infektioner.
    Du skall ha en behandling så fort som möjligt. Åk upp till akuten nu ikväll & förklara hela läget så ger de dig en behandling. Byt sedan barnmorska.
    Drick tranbärs juice utan socker varje dag. Ät inget med socker ( får bakterier att fästa sig bättre ).
    Ha färskpressad citron i vattnet ( du kan ta 5-6 citroner om dagen ). Med detta hjälper du kroppen på traven & förebygger att det händer igen.

Lycka till

• Puma87

jag bytta BM i vecka 35 då jag tappade förtroendet för min BM när hon vägrade ge mig antibiotika när jag fick GBS och hade dessutom urinvägsinflamation. Jag tvångade till mig antibiotika och såg till att få byta BM på irekten. Du har all rätt att byta BM och säg ifrån om hon inte lyssnar det är ändå du som är gravid och du ska inte behöva gå upprörd och stressad från din BM

En ung kvinnas väg till att bli en mamma
Svar på tråden Urinvägsinfektion vid graviditet - min BM gör mig så ledsen!!!