• rockmind

Amma med amningsnapp, hur länge funkar det?

Jag använder amningsnapp när jag ammar, det är det enda som funkar för att min dotter ska få tag. Har nu börjat märka att produktionen minskar, något som tydligen kan hända när man använder amningsnapp eftersom brösten inte töms lika bra. Det tar även väldigt lång tid för henne att äta sig mätt eftersom hon måste suga hårdare än vid vanlig amning.

Jag undrar ifall det är någon som lyckats amma med amningsnapp hela amningsperioden utan problem, isåfall hur länge? Just nu känns det som jag snart kommer få ge upp amningen helt.

• Svar på tråden Amma med amningsnapp, hur länge funkar det?
  • EmmePemme

min dotter är nu 6,5 månad och jag har alltid amningsnapp då hon inte heller fick tag som hon skulle, har inte märkt att produktionen minskat av att använda den...jag ammar inte så mycket längre men har gott och väl mat till de få mål hon ammar..tror inte det har med amningnappen att göra att produktionen minskar ....alla har ju olika mycket mjölk, amningsnapp eller ej. Hoppas att du kommer kunna fortsätta amma om det är det du vill.

Är det så att du känner att produktionen minskat så pumpa ur efter det att hon ätit klar,på så sätt tömmer du ju på det som finns kvar och får då en uppskattning på hur myclet som finns..samtidigt som du stimulerar till ännu mer mjölk..

• KarJac

Jag har ammat mina söner i 9 resp. 14 månader med amningsnapp utan problem. Det har verkligen fungerat problemfritt för vår del, hoppas det går lika bra för er.

Varför går tåget så tidigt på morgonen?
  • DaCiss

Jag har då hört att amningsnapp försvårar mjölkproduktionen. Eftersom taget inte är lika bra som utan amningsnapp och är mildare för brösten så stimuleras de inte lika mycket som utan nappen. Så amningsnapp KAN göra så det blir strul med mjölkproduktion. Det behöver inte göra det men det kan göra det, vad jag hört och vad jag själv tyckt.

Vi körde med amningsnapp i 1½ månad men jag fick inte upp nog mjölk för sonen, trots amningssessioner på 1 timme med bara några få minuter där emellan som paus. Han blev hungrigare och hungrigare för var dag som gick. Jag tror inte att det i de flesta fall har något att göra med att vissa skulle ha olika mycket mjölk då jag utan problem helammade mellansonen. Man vet att ett felaktigt tag eller ett slappare tag stimulerar inte mjölkproduktionen så som ett perfekt tag. Och stimuleras den inte nog mycket så kommer man inte ha nog mjölk.

TS, om du vill fortsätta helamma ditt barn och känner att mjölken inte riktigt verkar räcka till så föreslår även jag att du handmjölkar ur brösten efter varje amning, kanske även någon gång mellan två amningar om barnet har nog lång paus mellan amningarna.

• jempy80

jag har ammat båda mina barn med amningsnapp från början till slut. de har fungerat alldeles utmärkt. har inte märkt av att mjölkproduktionen ska ha minskat. hade hur mkt mjölk som helst. men sen lät jag dom suga så ofta dom ville oxå...och de va juh typ hela tiden.
    vet flera som inte lyckats med amningen utan "nappen". är verkligen guds gåva till oss.
    de enda negativa är juh om man åker iväg och glömmer ta med den. då kan de bli lite kaos. men dom flesta större livsmedelsbutikerna säljer numera esskas amningsnappar. den funkar i nödfall =)
    hoppas de löser sig för dej

• DaCiss

Sen kan det även vara så för vissa barn att de verkar som om mjölken inte räcker för barnet somnar vid bröstet men vaknar snart och vill ha det igen. I vissa fall kan det bero på att barnet blir snabbare trött än mätt och hinner somna vid bröstet innan magen är nöjd. Om de är lite slappa på sugningen och inte har ett bra tag så kommer de behöva jobba hårdare för att få ut nog mat och vissa orkar inte riktigt med det där.

• Steka

Jag ammade min son i 8,5 månad. Första månaden ammade jag med amningsnapp eftersom han inte fick ordentligt tag om bröstvårtan. Testade sedan utan och det gick bra. Väntar min andra i januari och kommer att införskaffa amningsnappar om i fall att. De på BB var inte alls förtjusta i att man använde det (fick en amningsnapp av nattpersonalen och blev utskälld av dagpersonalen...), men det var enda sättet för mig. Hade inte alls problem med mjölkstockning eller att mjölken har sinat, vilket vissa brukar använda som ett argument mot att använda amningsnappar.

Använd nappen så länge som det behövs, det finns många som använder den hela amningsperioden.

• Vanillas

Jag har precis börjat med amningsnapp till min son och har nu fått väldigt ont på och runt bröstvårtan ( han har inte tagit bröstet alls innan utan jag har pumpat). Jag undrar om det var så för er också när ni började amma med amningsnapp? Och hur er brödstvårta ser ut efter amningen, tycker det känns svårt att veta om han har rätt tag..

Kankse inte rikigt rätt tråd men ändå.. =)

• Lucky mum

Hej!
    Jag har använt amningsnapp hela tiden och min dotter är drygt 9 veckor. Nu har hon börjat strula (för andra vändan) och vägrar ta bröstet. Ska nog avveckla min amning nu...känns kymigt men jag har verkligen försökt och försökt och det har strulat lite till och från.
    Min son ammade jag utan a-napp i 6 månader..

Svar på tråden Amma med amningsnapp, hur länge funkar det?