Tvättråd, Ikea Ektorp Idemo svart.
Står ju att man inte får torktumla... men tyget är ju 100% bomull... nån som vågat prova? Funkar det?
Står ju att man inte får torktumla... men tyget är ju 100% bomull... nån som vågat prova? Funkar det?
puffelipuff...
Har inte provat, men skulle gissa att det står så för att tyget kan krympa mer om man torktumlar varmt. Sen på svart kan det väl bli veck också där det blir ljusare? Lyckades i alla fall förstöra ett par svarta jeans på det sättet i torktumlare för många år sen.
Det tyget som är under kuddarna är ju ett annat..ej bomull. Jag råkade komma åt lite med strykjärnet och det bara smälte...
Så jag skulle inte torktumla!
Jag tvättade typ 3-4 st överdrag åt gången i maskinen, är livrädd efter såna där vita ränder som jag fick på dem beiga överdragen, när jag fyllde maskinen fullt.. Dem blev asfula.
Har dock inte tvättat de stora överdraget, har en hörnsoffa, o tror inte de skulle gå in..
Men jag har tumlat mina överdrag en stund, bara för att få ur de mest skrynkliga
Jag har iofs beige men jag har tumlat mina och det funkade bra. Jag tar ut dom innan dom är helt torra har låg värme. För att slippa ränder så får dom vara lite fuktiga när jag sätter tillbaka dom och då blir dom som strykta. Jätte smidigt tycker jag.
Det kan inte vara tråden som inte tål torktummlaren?
Har aldrig provat torktummlat våra men torktummlade en tröja i 100% bommul som inte fick torktummlas o den krymte tråden på
TACK för alla tips!
Jag tänker att svarta överdrag lätt kanske blir randiga om man tumlar dem.
Jag tycker att den svarta färgen farit ganska illa under det år vi haft soffan. Har tvättat överdragen för första gången nu och nog tappar de en del färg. Det verkar räcka med att sitta i soffan för att tyget ska blekas. Dåligt tycker jag, nog bör Ikea kunna ha bättre kvalitet än så...
I övrigt gillar jag soffan. Tycker det är en bra modell, ingen stor blaffig soffa passar hemma hos oss. Divansoffa vill jag inte ha, verkar opraktiskt; det ska ju helst rymmas några personer i soffan...
Sen kan man alltid ha åsikter om hur soffor med lösa kuddar håller formen... fast det är då inte bara Ikeas soffor som blir lite hopsjunkna. Det funkar rätt bra att vända ryggkuddarna och knåda dem ibland. Blir mycket fluffigare då...
Vi hade Ektorp innan och jag höll på att bli galen över ryggkuddarna, jag brukade lägga de ner i soffan under nätterna, så de fick ligga ut sig. Tyckte de höll formen bättre då.