• blipblop

Spjälsäng döden för ryggen!

Vad finns det för bättre alternativ?

Spjälsängen dödar min rygg. Nu har vi den lägnst ner och ungen väger 9kg. Jag står lutad över, är 157cm lång, och matar och klappar på honom för att han ska sova men jag får så ont. Och det går ju liksom inte att få det gosigt för honom därnere.

Jag hatar den där sängen.

• Svar på tråden Spjälsäng döden för ryggen!
  • Nillinsimim

skaffa en madrass och ha den på golvet brevid er säng (funkar bäst om ni tar bort ramen på er säng) lägg en massa kuddar runt i fall han rullar...inget babyfängelse =)

• blipblop

Det låter jättebra men jag orkar inte ens tänka på hur farao jag jag ska orka göra om allt detta i sovrummet. :/

Nillinsimim skrev 2008-09-18 18:53:53 följande:
    skaffa en madrass och ha den på golvet brevid er säng (funkar bäst om ni tar bort ramen på er säng) lägg en massa kuddar runt i fall han rullar...inget babyfängelse =)
  • Anna i Hult

Våra har tidigt fått en vanlig madrass på golvet. Inga förändringar i övrigt i sovrummet. Det är jättesmidigt, det gör inget om barnet rullar ner(kallt möjligtvis) och man kan lätt ligga jämte omdet behövs utan att få ont i ryggen.

• kattochbebis

När du är vid spjälsängen kanske du kan stå på knä istället för att stå med böjd rygg? Och sätt eller ställ ditt barn upp i sängen innan du lyfter upp honom /henne. Då kan du nämligen lyfta med böjda ben och rak rygg! Stå helt enkelt med benen brett isär.
    Var noga med att spänna mag- och ryggmusklerna allt du kan om du måste lyfta med böjd rygg, då belastar det inte ryggen på fel sätt. Och lyft aldrig snett utan böj dig rakt fram.
    Hoppas mina förklaringar går att fatta... jag har själv så satans ont i ryggen men har klurat ut dessa lösningar vid spjälsängen.

• AnnaKD

Kan du inte mata honom i eran säng då så du slipper stå lutad?

• LLNLLLNB

Vi har sängen stående alldeles intill min säng, så jag ligger och hjälper honom, tröstar och så med handen genom spjälorna.
    Slipper gå upp mitt i natten också, bara att sträcka ut handen.

• Jajjaa

Att man inte tänkt på det innan! Tack för tipset! :)

Nillinsimim skrev 2008-09-18 18:53:53 följande:
  • blipblop

Jag är ju som sagt bara 157cm lång och jag når inte ned i sängen om jag inte böjer mig ner med ryggen och jag måste stå på fötterna :) Rak rygg får mig inte ner till botte av spjälsängen där sonen sover. :(

kattochbebis skrev 2008-09-18 23:21:13 följande:
    När du är vid spjälsängen kanske du kan stå på knä istället för att stå med böjd rygg? Och sätt eller ställ ditt barn upp i sängen innan du lyfter upp honom /henne. Då kan du nämligen lyfta med böjda ben och rak rygg! Stå helt enkelt med benen brett isär. Var noga med att spänna mag- och ryggmusklerna allt du kan om du måste lyfta med böjd rygg, då belastar det inte ryggen på fel sätt. Och lyft aldrig snett utan böj dig rakt fram.Hoppas mina förklaringar går att fatta... jag har själv så satans ont i ryggen men har klurat ut dessa lösningar vid spjälsängen.
    [/citat]

Dessvärre inte, han vill inte äta ordentligt om han inte ligger i sin säng.
    AnnaKD skrev 2008-09-18 23:28:40 följande:
    [citat]
    Kan du inte mata honom i eran säng då så du slipper stå lutad?
  • Pallas

Kan du ta bort långsidan på spjälsängen och ställa den kloss an med din säng? Det brukar kunna vara en skön lösning - man får samsovningens fördelar men har ändå sin egen plats.

• Wren

kanske ställa en låg pall vid spälsängen? då borde ju midjan komma upp en bit och det borde gå att nå ner med rakare rygg..?

Svar på tråden Spjälsäng döden för ryggen!