• Flisis

Infektion i hål i örat

Hålen(dotterns) är tagna för ca 2,5månad sedan och har hela tiden varit väldigt fina utan infektioner. Nu idag så kommer det helt plötsligt var ur ena hålet, det är så jag kan klämma fram det. Blev givetvis livrädd och i all hast tänkte ta ur det men min sambo sansade mig och sa att så länge hon inte har ont kan vi ju avvakta.
    Någon med bra erfarenheter om vad jag ska göra?tvättya begriper jag men är det vanligt?

• Svar på tråden Infektion i hål i örat
  • Bessi

det kan ju vara för att hon kanske fastnat me det nånnstans..blanda lite saltlösning o tvätta me det så blir det nog bra ska du se:)

• Flisis

Hur blandar jag saltlösning? Jo hon fastnade i morse när hon skulle ta på sig tröjan. Men att det skulle börja vara sååå mycket pga det i ett "friskt" hål trodde jag inte.

Bessi skrev 2008-09-18 19:46:36 följande:
    det kan ju vara för att hon kanske fastnat me det nånnstans..blanda lite saltlösning o tvätta me det så blir det nog bra ska du se:)
  • meic

Det är därför man inte ska ta hål på barn för det lätt blir så...

men antingen saltlösning eller så kan du köpa piercingtvål eller klorhexidin...

• Flisis

Det kan väl hända en vuxen lika väl som ett barn att fastna med en tröja? Hon är 7år och oerhört försiktig med sina hål, har aldrig någonsin "vågat" peta på sina hål inte ens med rena fingrar. 8 Veckor efter att hon tagit sina hål så bytte vi till titat läkringar, det borde väl underlätta att det får lufta? köper jag klorhexidin på apoteket?finns väl en miljard olika varianter av detta?

meic skrev 2008-09-18 20:00:05 följande:
    Det är därför man inte ska ta hål på barn för det lätt blir så...men antingen saltlösning eller så kan du köpa piercingtvål eller klorhexidin...
  • meic
    Flisis skrev 2008-09-18 20:16:29 följande:
    Det kan väl hända en vuxen lika väl som ett barn att fastna med en tröja? Hon är 7år och oerhört försiktig med sina hål, har aldrig någonsin "vågat" peta på sina hål inte ens med rena fingrar. 8 Veckor efter att hon tagit sina hål så bytte vi till titat läkringar, det borde väl underlätta att det får lufta? köper jag klorhexidin på apoteket?finns väl en miljard olika varianter av detta?
    Behåll ringarna i och tvätta med klorhexidinet då, japp det finns på apoteket! Använd inte mer än ett par dagar, eller så kan du ta tex jodopax eller decivon. Klorhexidinet är väldigt uttorkande nämligen. Så som sagt max ett par dagar och det kan du hälla försiktigt över och så vrider du på ringen samtidigt så det kommer in i själva hålet. Om det inte är mkt infl. kan du ta decivonet istället.
  • Bessi
    Flisis skrev 2008-09-18 19:53:45 följande:
    Hur blandar jag saltlösning? Jo hon fastnade i morse när hon skulle ta på sig tröjan. Men att det skulle börja vara sååå mycket pga det i ett "friskt" hål trodde jag inte.
    jag bruka rbara koka upp vatten o hälla i lite salt i det o röra om tils det smällt bort..
  • Flisis

Det låter enkelt
    Är det vanligt att man får inflamation någon gång i början?Har själv haft piercingar i båda ögonbrynen,öron,näsan,naveln,tungan och läppen. har aldrig tvättat med något och har heller aldrig haft något inflamerat. Kanske haft tur el bra läkkött.. Hur lång tid bör jag ge det innan jag ger upp?

Bessi skrev 2008-09-18 20:21:17 följande:
    jag bruka rbara koka upp vatten o hälla i lite salt i det o röra om tils det smällt bort..
  • Agapi

tväta med saltlösning, ta inte ur örhängerna (då finns risken att infektionen kapslas in och de blir mycke värre).

• Bessi
    Flisis skrev 2008-09-18 20:49:26 följande:
    Det låter enkelt Är det vanligt att man får inflamation någon gång i början?Har själv haft piercingar i båda ögonbrynen,öron,näsan,naveln,tungan och läppen. har aldrig tvättat med något och har heller aldrig haft något inflamerat. Kanske haft tur el bra läkkött.. Hur lång tid bör jag ge det innan jag ger upp?
    ja det är väldigt lätt :P
    men tvätta med det tills du märker att de tsluta vara o som sagt låt ärhänget va kvar så ska du se att det blir bra:)
  • Flisis

Ska ta och koka lite saltlösning nä'r hon kommer hem ifrån skolan och tvätta med,för imorse var det INTE fint ska jag doppa en topz å tvätta med eller spruta/duscha med en medicin spruta?

• Bessi

tvätta me en topps eller bommulstuss

• Litetdahl

Jag hade mycket problem med mina hål i öronen ett tag och fick då rådet att endast använda plastörhängen utan "plupp" där bak. Pluppen gör nämligen att det samlas en massa bakterier. Försök alltså hitta plastörhängen med en "böj" istället. Du ska heller inte göra rent på något annat sätt. Varje gång du eller din dotter rör örhängena sprids bakterierna i hålet. Låt kroppen själv läka ut infektionen. Först kan det kännas lite stelt i hålen när varet och såren börjar torka ut men det är bara att stå ut.

• Agapi

dränk in en bomullstuss eller så med saltvattnet (varmt) och håll emot en stund (tills tussen blir kall) och om du ser skorpor/var som mjukats upp så ta bort de me en topz.

skulle oxå rekomendera att inte ha smycken me plupp, utan ring om de är möjligt, helst då i titan eller kirurgstål.

• linjes

Inga ploppar dom är värdelösa,dottern har läkringar i titan fungerar finfint

• Flisis

Tack för alla tips. Det är läkringar i titan som hon har..

Svar på tråden Infektion i hål i örat