• Drage

Testat Litter kwitter? Bra eller dålig?

Hejsan!

Jag har två katter som just nu går inne (4 månader gamla) och på låda. Dock blir jag tokig på all dyr kattsand som luktar och finns i hela huset.

Jag funderar på att testa Litter Kwitter. Finns det ngn som gjort det? Vad tycket du?

www.coolstuff.se/Litter_Kwitter

• Svar på tråden Testat Litter kwitter? Bra eller dålig?
  • Kantarellen

Har inte testat själv men hört om en del som testat - men ingen som lyckas. Alla katter har hatat det, kanske att det fungerat en period men sen har det blivit felkiss.

Men är det kattsanden finns det alternativ, jag fick nog i våras och införskaffade en peeweelåda och ända sen juli har vi varit kattsandsfria En Peewee-låda är en dubbelbotnad låda för träpellets, billigt och dammfritt. Måste pecsis som Litter Kwitter läras in men en övergångsperiod men är betydligt lättare att få katten att aceptera.
    www.peewee.se

• kixan

PeeWee såg ju bra ut! Vad kostar den? Och vad kostar pelletsen som hör till?

• Kantarellen

Lådan kostar mellan 250-400 men man kan använda en vanlig låda tills man vet att katten acepterar att gå på pellets. Pelletsen kostar lite olika beroende på märke, men peewees egna kostar runt 100kr för en stor säck (9kg???) men det finns både billigare och dyrare pellets. Har använt peeweelådan i ca 3 månader och då har det gått åt drygt en säck, har använt en lite dyrare pellets eftersom den har mindre storlek=lättare för katterna att acceptera. så på tre månader har det kostat mig låda 250 + pellets 160+lite till, så 500kr, vilket innebär att lådan i stort sätt redan är intjänad i förhållande till att använda vanig sand. Sen använder jag påsar i underlådan, kostar ca 1,50 extra i veckan men gör det hela lättare om man inte har kompost.

• stenfalk

Jag har i alla fall läst om de som har lyckats med litterkwicker på något av kattforumen jag hänger på. Men de har haft lååång väg dit.

Annars rekomenderar jag också pellets. Det bästa jag har provat. Jag har gjort egna dubbelbottnade lådor av vanliga billiga plastbackar. Och som pellets köper jag vanlig bränslepellets som man har att elda med. 50 kronor för 16 kilo. Räcker länge.

• Drage
    stenfalk skrev 2008-09-19 23:07:21 följande:
    Jag har i alla fall läst om de som har lyckats med litterkwicker på något av kattforumen jag hänger på. Men de har haft lååång väg dit.Annars rekomenderar jag också pellets. Det bästa jag har provat. Jag har gjort egna dubbelbottnade lådor av vanliga billiga plastbackar. Och som pellets köper jag vanlig bränslepellets som man har att elda med. 50 kronor för 16 kilo. Räcker länge.
    Var hittar man bränslepellets? Och hur är det med lukt om man anänder den här "metoden"?
  • stenfalk
    Drage skrev 2008-09-20 08:01:20 följande:
    Var hittar man bränslepellets? Och hur är det med lukt om man anänder den här "metoden"?
    Kika i telefonkatalogen efter återförsäljare. Brukar finnas en del. Det är ju många som eldar med pellets nuförtiden. Granngården har tex. Och många bensinmackar.

Lukten är inget problem. Det luktar mest lite skog. Självklart luktar det precis när de bajsat också, men det gör det ju vad man än använder, framförallt om man som jag har en katt som inte gräver över skiten alls. Sen handlar det ju som vanligt om att sköta lådorna också. Men jag tycker det är mindre jobb med det när man använder pellets än sand.
  • Maxit

Min väninna har det till sina två sphynxar.
    Tog ca 2 veckor att lära dem att hoppa upp och sätta sig.
    Nu har hon bara sista ringen kvar. Pysslat med detta sedan i sommar bara.
    Man riktigt hör hur det porlar i toan när hanen är där

Svar på tråden Testat Litter kwitter? Bra eller dålig?