• Lillpyret08

Parkett eller laminat golv

Vi har precis köpt ett hus och ska byta golv i kök, hall och vardagsrum.
    Funderar fram och tillbaka vilket golv vi ska lägga.
    Parkett eller laminat? Vad är bäst?
    Träslag?
    Nån som har några fina bilder att visa.

Oj oj vad mycket det är att findera på.

• Svar på tråden Parkett eller laminat golv
  • Pappatilltwins

Parkett är ju riktigt trä och väldigt känsligt för repor och vatten. Dvs inget man har i kök eller hall.

Vi har lagt pergo natural touch i barnens rum. Jättefint. Tyvärr inget kort än

• korven72

Parkett går att slipa, det kan man inte med laminat...

Parkett är finast, men man kan hitta okej laminat...

• Tjatte

Parkett är snyggast, men laminat är mest praktiskt. Vi hade parkett i hallen i vår förra lägenhet - rekommenderas inte. Nu har vi det i köket och vardagsrummet, utan problem. I hallen har vi klinkers med golvvärme och det är toppen. Inte känsligt för smuts och grus och dessutom torkar snö & slask snabbt på vintern. Laminat har vi i barnens rum, så de kan härja fritt .

• Linda1976

Har parkett i hela huset, utom tvättstuga, ytterhall och badrum. Funkar bra, är som nytt överallt, inkl köket. (Haft det i 5 år sen huset var nytt och inte varit överdrivet noga med deet).

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Lillpyret08

Ja jag blir inte klok på detta. Alla tycker och säger så himla olika.
    Jag tycker helt klart att det är snyggast med parkett. Ska åka runt idag och kolla på lite olika.
    Tycker att det vore snyggt att ha samma golv i alla tre rummen, så att dom h'nger ihop lixom.

• mimmi 1

Ja, så är det kanske alla håller på sitt!

Vi har klinkers i kök o hall, ekparkett i vardagsrum och vårt sovrum, klick-"parkett" i tonåringarnas rum...

Det jag kan säga är ju, att går du på ett lite dyrare klick-golv, så ser det absolut inte biligt och plastigt ut. och det är mycket hållbart.vi har fått komentarer av besökare att vi har lyxat till det, genom att lägga ekparkett överallt!!(utom då hall o kök) då vi talar om att barnens rum bara har vanliga klick-golv blir vi nästan inte trodda

En Ek-parkett, är även det ett starkt golv, som är mycket slag o reptåligt. däremot så måste man ju såklart se upp med vatten!
    Ligger det kvar vatten på ett trägolv, så reser sej träfibrerna, och golvet blir fult.

• Lotlas

Har ni golvvärme? Om inte så rekommenderar jag inte laminat! Vi har det i vår gäststuga och det känns så himla kallt att gå på! I huset har vi oljad ekparkett i hela huset utom hall, bad och tvättstuga. Visst blir det lite repor när sonen leker och hunden springer, men inget jättefarligt. Dessutom är inte laminat så himla tåligt mot vatten heller, rinner det ner mellan "plankorna" så sväller det och blir fult.

• mimmi 1
    Lotlas skrev 2008-09-19 13:02:22 följande:
    Har ni golvvärme? Om inte så rekommenderar jag inte laminat! Vi har det i vår gäststuga och det känns så himla kallt att gå på! I huset har vi oljad ekparkett i hela huset utom hall, bad och tvättstuga. Visst blir det lite repor när sonen leker och hunden springer, men inget jättefarligt. Dessutom är inte laminat så himla tåligt mot vatten heller, rinner det ner mellan "plankorna" så sväller det och blir fult.
    Är inte ett oljat golv jättejobbigt att hålla efter?? tänker på alla som klagar över sina oljade bänkskivor osv.. måste hålla efter hela tiden med olja?
    Nog är väl ett lackat ek-parkett golv det allra tåligaste? och underhållsfriaste?
    det är ju för den skull inte blankt..
  • Lillpyret08

Ingen golvvärme blir det.

Ingen som har valnöt?
    Tycker att det är så snyggt, men det är ju ganska mörkt.

Svar på tråden Parkett eller laminat golv