• Athema

Är det någon ide att köpa bärsele/sjal?

Jag ska ju ha min baby nu när som helst och funderar på om det är någon ide att köpa en bärsele eller bärsjal då det har börjat bli så himla kallt ute. Kan man ha han i bärsele fast det är kallt om vintrarna ?
    visst han har ju kläder men det kan ju inte vara lika varmt som i en vagn..

Är dom effektiva inomhus ? När använder man bärselen egentligen?

Är det värt att inhandla en? Köper helst inte saker som jag vet att jag inte kommer använda så mycket.
    Tips och råd tack ! :)

• Svar på tråden Är det någon ide att köpa bärsele/sjal?
  • Linam370

Sjal köpte jag, och sålde lika snabbt igen. Den var så himla varm så inomhus gick den överhuvudtaget inte att använda.
    Vi köpte en babybjörn bärsele istället och den har använts dagligen sedan han var en månad tror jag. Använder den inomhus när jag behöver ha händerna fria men han vill bli buren. Utomhus har jag den i stort sett alltid. Det finns ju dessutom typ åkpåsar man fäster runt selen så blir det varmt och mysigt

• GladMamma898

Har både bärsele och sjal och jag måste säga att sjalen är mycket mer användbar. Dels kan du bära ditt barn på olika sätt och så frigör den mig mycket mer än vad bärselen gör. Om du kommer att ha mycket anvädning för den inomhus beror sig på hur din bebis kommer vara - kanske blir det en liten en som vill bäras runt hela tiden, eller så blir det en liten som gärna snoozar i sin vagn - avvakta och se är mitt råd :o)

Jag har en graviditets jacka som är jätte stor och då kan jag ha min lille kille i sjalen innanför jackan när vi är ute - jätte mysigt....

• Kickan 84

Vi har köpt en beco till vår nya bebis. Vi bär även vår 1-åring i den (på ryggen) och det funkar utmärkt.

Till sonen prövade vi både babybjörn och sjal när han var liten, sjalen blev för varm och babybjörnen var hemsk att bära i så fort han blev lite tyngre.

Så att satsa på en lite mer ergonomisk sele är en god idé tycker jag!

• Athema

Okej, tack för tipsen. Kanske bäst och vänta en månad med att köpa en så man ser vad det är för liten individ som kommer ut :)

Har hört att dom kan vara ganska dyra också så inget som jag bara vill inhandla sen inte kan ha användning för.
    Och kan ju vara skönt om han är lite gnällig om man är ute och går att kunna ha han i en bärsele eller sjal om han mår bättre av det..

Men som sagt kanske bäst att avvakta och se vad det är för en som tittar ut :)

• Athema

Kickan 84 skrev 2008-09-18 23:17:50 följande:

Vi har köpt en beco till vår nya bebis. Vi bär även vår 1-åring i den (på ryggen) och det funkar utmärkt. Till sonen prövade vi både babybjörn och sjal när han var liten, sjalen blev för varm och babybjörnen var hemsk att bära i så fort han blev lite tyngre. Så att satsa på en lite mer ergonomisk sele är en god idé tycker jag!
    Okej, verkar vara väldigt olika om vad folk gillar. redan 3 olika åsiker om vad som har funkat bäst för er/dom :)
    Kanske blir att testa sig fram och se vad man själv gillar bäst?
  • Linam370

Kolla tradera om du bestämmer dig för att köpa. Där säljer folk nya saker billigt hela tiden...

Min son avskydde sjalen, skulle tro att det var för att han blev så varm. Jag avskydde den oxå för jag blev så varm. Har inga som helst problem att bära omkring en nästan 8-kilos pojke i selen än, men jag vet att många får ont i ryggen så ergonomisk sele är nog kanske ingen dum idé

Athema skrev 2008-09-18 23:18:25 följande:
    Okej, tack för tipsen. Kanske bäst och vänta en månad med att köpa en så man ser vad det är för liten individ som kommer ut :)Har hört att dom kan vara ganska dyra också så inget som jag bara vill inhandla sen inte kan ha användning för. Och kan ju vara skönt om han är lite gnällig om man är ute och går att kunna ha han i en bärsele eller sjal om han mår bättre av det.. Men som sagt kanske bäst att avvakta och se vad det är för en som tittar ut :)
  • Sikus

Min son är född i jan. Jag hade stor nytta av en enkel baby björn-den äldre modellen beganad för 100 kr-tom ca 3 mån. då belv han för tung och började skrika mer på kvällarna. då var en diagnilavävd bärsjal toppen som lugnande! Avlastade toppen. Nu är han 8 mån o jag ahr en ergo bärsele,bra vi promenader då man inte vill ha med en vagn.

Det är verkligen värt dessa hjälpmedel tycker jag. HAde ej klarat mig utan.

Man kan ha ytterkläder i selar o under sjalen.

• Kickan 84

Athema: Klart att det är så!

Vi bar vår son mycket trots att han var världens nöjdaste barn, vi ville helt enkelt men det är säkert inte alla som vill det om de inte "behöver".

Sedan så är det nog väldigt individuellt om man trivs bäst med en sjal eller sele - sele är ju betydligt "snabbare" eller hur man ska säga.

• Athema

Okej det låter bra.
    Då ska jag göra så att jag ska skaffa och se vad som passar bäst ..

Men när kan man börja använda dom ? hur gamla ska dom vara?
    Tänkte att det kanske inte är någon brådska att köpa någon riktigt ännu..

• Trulsa1985

Jag hade inte klarat mig utan selen, både inomhus och utomhus. Tösen sover bara i den eller i famnen på dagarna. Jag har en stor jacka utanpå selen när vi är ute...

Svar på tråden Är det någon ide att köpa bärsele/sjal?