• teviladogted

Ångrar du ditt köp av hund?

När vi bestämde oss för att köpa hund var jag eld och lågor. Jag läste allt jag kom över om hundar och den ras som valet föll på.
    Jag kontaktade massor av kennlar av rasen tills jag hittade en som jag tyckte verkade seriös och fick välja en valp ur kullen.
    Idag, snart 6 år senare inser jag att det fanns massor jag hade kunnat göra annorlunda.
    Jag önskar att jag vore mer påläst om avel, genetik, etologi och jag önskar att jag hade kollat upp fler generationer i min hunds släktled gällande sjukdomar och mentalitet. I det läget var jag ivrig och hade så klart hört talas om AD/HD problematik inom rasen och kollade upp föräldrarna samt föregående led. Jag hade helt missat att det även fanns andra faktorer att ta hänsyn till. I dag hade jag även valt en helt annan uppfödare då det visade sig att kenneln jag köpte min valp från visade sig vara mindre seriös än det intrycket jag fick. Under alla dessa år har jag kontaktat uppfödaren ett antal gånger för att berätta om både bra och dåliga saker, sökt stöd, bett om råd men enda gången jag fick respons var när jag talade in ett meddelande på telefonsvararen och berättade att hon var friröntgad båda fram och bak.

Jag tror inte att jag hade valt en annan ras, trots att städerskan gnäller på att det blir stopp i dammsugaren av hundhår är jag så otroligt nöjd med min hund. Tyvärr har inte andra valpköpare ur samma kull haft den turen.

Är det något ni ångrar eller önskar att ni hade gjort annorlunda?

• Svar på tråden Ångrar du ditt köp av hund?
  • Hannaliten

Vi har iofs bara haft var hund i 7 manader, men vi har inte angrat oss en sekund. Vi adopterade henne och hon ar 1.5 ar gammal.

• Cornellia

Nej jag har verkligen inte ångrat mig.

Stod och velade mellan en schäfer och en liten hund, men tillslut blev det en liten hund. Superbra beslut. Hon passar perfekt i aktiverings och motions nivå, och storleken är lagom.

Vi fick tag på en super bra kennel, och allt har fungerat superfint, trots att det är min första hund.

• Imox

första hunden vart det jätte jobbigt men..
    köpt till utställning mm men fick en falsk stamtavla så har varit massa med polis och uppfödare. visst e det skit tråkigt att jag inte kan andvända honom till det jag ville från första början... men han e våran sötnos iaf!
    men har bytit ras nu när vi hämtade andra hunden..

• As81

Jag har aldrig ångrat min lilla chokladprick, hon och min sambo är det bästa som hänt mej i hela mitt liv. Jag och min sambo älskar henne överallt annat!
    Världens bästa chokladbit!

• FridaT

Jag ångrar absolut inte rasen, cairnterrier. Läste på mycket om rasen och har vänner som har rasen. Perfekt hund på alla vis MEN jag ångrar att jag skaffade hund över huvud taget, jag är verkligen ingen hundmänniska! Som tur är får han mycket kärlek av husse som älskar honom.

• ALJO

Inte en sekund! Det skulle vara de fåtal gånger dom gör bus, springer bort eller så, eller när man reser bort och har problem med hundvakt och får sätta den stackars stora hunden på hundpensionat. Men mina hunar är väldigt friska, skulle tex aldrig våga skaffa en Grand danois igen för att jag vet att riskerna är stor att man får skaffa klippkort hos vetten.

• Pansarhamster

Nej, jag ångrar mig inte. Har två dvärgpinschers som jag älskar över allt annat.

Men! Jag ångrar att jag köpte den första från just den uppfödaren som jag gjorde. Uppfödaren är registrerad i SKK och allt var helt okej när vi kollade upp dem men de visade sig sedan ganska oseriösa. Avlade på lite för stora djur så min hund är betydligt över rasstandard i storlek och jag kan exvis inte ställa ut honom. Vi har heller inte kunnat kontakta uppfödaren för frågor och liknande.

Så vi valde en annan uppfödare till hund nr 2. En underbar uppfödare som vunnit massor av priser på sin uppfödning. Hon har varit både stöd och hjälp för oss och vi har kunnat ringa till henne dygnet runt om något hänt. Hon har till och med hjälpt oss massor med frågor om vår första hund som inte ens är hennes egen.

• skåne tjej

Det beror nog på vad man har för mål mitt sitt hundägande. Tiken ångrar jag absolut inte, köpte henne som omplaceringshund p.g.a att hon for illa. så henne hade jag köpt oavsett vilka linjer hon kom ifrån osv, tänkte med hjärtat där
    Vad gäller min hane så hade jag nog tänkt till en gång extra och valt en annan kennel, ångrar absolut inte hunden som sådan. men jag kan tycka att hans kennel såg för mkt till den exteriöra biten.

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • FinalFantasy

Ångrar det när hon hittat en blöja och tuggat sönder eller någon leksak som barnen äger osv men annars nej

Alla har rätt att ha sin egen åsikt och ingen bör påtvingas en annans åsikter
Svar på tråden Ångrar du ditt köp av hund?