Ångrar du ditt köp av hund?
När vi bestämde oss för att köpa hund var jag eld och lågor. Jag läste allt jag kom över om hundar och den ras som valet föll på.
Jag kontaktade massor av kennlar av rasen tills jag hittade en som jag tyckte verkade seriös och fick välja en valp ur kullen.
Idag, snart 6 år senare inser jag att det fanns massor jag hade kunnat göra annorlunda.
Jag önskar att jag vore mer påläst om avel, genetik, etologi och jag önskar att jag hade kollat upp fler generationer i min hunds släktled gällande sjukdomar och mentalitet. I det läget var jag ivrig och hade så klart hört talas om AD/HD problematik inom rasen och kollade upp föräldrarna samt föregående led. Jag hade helt missat att det även fanns andra faktorer att ta hänsyn till. I dag hade jag även valt en helt annan uppfödare då det visade sig att kenneln jag köpte min valp från visade sig vara mindre seriös än det intrycket jag fick. Under alla dessa år har jag kontaktat uppfödaren ett antal gånger för att berätta om både bra och dåliga saker, sökt stöd, bett om råd men enda gången jag fick respons var när jag talade in ett meddelande på telefonsvararen och berättade att hon var friröntgad båda fram och bak.
Jag tror inte att jag hade valt en annan ras, trots att städerskan gnäller på att det blir stopp i dammsugaren av hundhår är jag så otroligt nöjd med min hund. Tyvärr har inte andra valpköpare ur samma kull haft den turen.
Är det något ni ångrar eller önskar att ni hade gjort annorlunda?