• AnnAoTommY

Hur känslig är fontanellen?

Hur känslig är fontanellen? Är den så känslig så man inte kan peta bort lite skorv, löst med en nagel?

• Svar på tråden Hur känslig är fontanellen?
  • Ejin

hade jätte gärnat svarat om jag hade vetat... tycker inte de e fel o fråga på fl....
    hade ju vatt en sak om de hade stått : min bebis har satt i halsen o kvävs sakta till döds... då hade ja kanske oxå tyckt sjukvårde nästa ...

• kikelikan

Det är ingen fara att olja in huvutet på din lilla. Låt det sen vara över natten och så släpper det lätt sen.

• AnnAoTommY

tack kikelikan och ejin!!

• snillis

PS. growingpeople´s sida skrivs av sjukvårdskunniga personer

• Fam Lycke Svedberg
    Svar på #15
    Plus! Då är jag nöjd
    Vad bra med en sån sida, ska genast kasta mej in till den, tack för tipset!
  • Nennis1

Jättebra sida som jag helt hade missat. Nu är jag medlem =) Tack för tipset!

snillis skrev 2008-09-19 08:36:34 följande:
    "Fontanellerna täcks av en stark hinna och tålig hud. Du behover inte vara rädd för att tvätta eller smeka ditt barn över det mjuka partiet."www.growingpeople.se/templates/Page.aspx...
  • Ejin

min bm rekomenderade faktiskt mej att gå in på growingpeople om de var nått jag undrade över... de rekomenderar dom alla som går på den mvc....

• Mosaik

tror nog att sjukvårdsrådgivningen hade blivit irriterade om man ringde o frågade om man fick ta bort skorv..
    det är väl en bra fråga att ställa här tycker jag.

jag brukar pilla lite försiktigt med nageln för att få bort löst skorv, men det bästa är väl att fråga bvc om asesylstenin(oj ingen aning om hur det uttalas eller stavas) som man smetar på under natten och sedan kammar bort

*stolt mamma*
  • Pysselgalningen

varför ens peta bort skorvet? Jag gav då tusan i det och min dotter mår bra ändå

• Viggo och pyrets mamma

Jag smörjer in sonens huvud med babyolja när han badar och sen är det inte alls svårt att få bort det, självklart är man lite extra försiktig över fontanellen men de är faktiskt inga mingvaser de små, iaf inte min

~ Viggo min solstråle 080425 ~
  • Aljen

Jag smörjde med olja lät det vara över natten,sen tog jag en handduk och massera lite försiktigt, funka kanon bra, fontanellen är känslig för tryck, men petar man försiktigt med nageln är det nog ingen fara, fast jag personligen skulle nog kanske ta en kam o kamma så att det inte belastar just på fontanellen.

Och hallå fl är väl till för att diskutera sina frågor, jag är helt 100 på att ts inte kommer att skada sin bebis bara för hon frågar oss istället för sjukvårdsrådgivningen, hon är precis lika bra mamma som alla andra här, så sluta upp o bete er som småbarn, det är ju småbarn man ska diiskutera om inte med

• buffybus

det är väl inte sååå känsligt där... läkaren trycker ju rakt ner där.. eller trycker lite över när dem har läkarkontroll ju... dem sa att det inte va så jätte känsligt

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Jerci

Jag frågade hur känslig fontanellen är på barn när min son va lite mindre och hon sa (bvc)att det skulle till ett mkt hårt tryck för att det ska vara någon fara. Så lite skorv är nog ingen fara alls att ta bort. Förstår inte alla påhopp....=/

• LillaZ

Åtminstone trodde jag att forumen på FL var till för att ställa frågor och utbyta erfarenheter, men jag kanske har missat något. Om man ska fråga yrkesmän om allt så tycker jag att man kan ta bort forumen från FL och inte diskutera barn mer med sina vänner heller. Jag tror att de flesta människor har vett nog att avgöra vad som är bra och inte. TS: Du kan inte skada lillens hjärna om du inte sticker in något spetsigt i fontanellen, typ en skruvmejsel. Men sen så är man ju alltid försiktig såklart, men SÅÅÅ känsligt är det inte där.

• Skarpa

Sluta tjafsa!

Håll er till ämnet!

//Moderator
    Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • Roisin Dubh
    Tråden är rensad från en del OT.
    Hanna, Familjelivs redaktion
Svar på tråden Hur känslig är fontanellen?