• hylero

Räcke på altan?

Hej!
    Vi ska bygga altan, äntligen.
    Inget storslaget, bara trägolv och tak.
    Nu till min fråga. Måste vi ha staket, räcke? Vi bygger i marknivå, så för den skull så behövs det inte. Men snickaren påstår att vi måste ha det för att stabilisera det hela.
    Vad tror ni? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Räcke på altan?
  • strojes

Hur mycket ovanför marknivå kommer den att ligga? Vi har byggt altan (av lösvirke alltså inte trallar) på vår framsida som ligger på vissa ställen 20-30 cm över marken. Den är hur stabil som helst utan staket. Vi har kört 70-85cm mellan reglarna och använt 45*95mm reglar och 28mm tjocklek på trallbräderna. Den blev jättestadig och sviktade knapp nått. Marken var stadig så vi använde bara stenplattor som stöd mot marken.

• hylero

Typ 10 cm över mark.
    Vi, eller min man ska jag väl säga, bygger också av lösvirke.
    Jag står för ideer och glada tillrop. ; )
    Problemet är taket om jag förstår rätt, när det blåser och så.
    Ska visa det här för maken. Och så får jag nog fråga en gång till vad dom menar. Tack för svar.

• mimmi 1

lita på snickaren , han vet nog bäst, tror du inte det ;.)

• LLNLLLNB

Om man bygger bra stolpar på rätt platser osv till taket, så kan jag inte förstå hur ett staket är ett måste.
    Det finns ju t ex carportar med bara tak och stolpar.
    Nu vet jag ju inte hur ni bygger det hela, kanske behövs det i just erat fall, men så här på pappret låter det konstigt att man måste ha staket för att stabilisera.

• hylero

Litar inte riktigt på snickaren. ; )
    Han o min man brukar göra upp innan dom pratar m mig.
    Vill egentligen inte ha staket. Tror att det blir snyggare utan hos oss.
    Trevlig helg på er.

• LLNLLLNB

Vi hade staket, men körde staketlöst ett tag och det blev så öppet och trevligt! Inte instabilt alls! Ställde stora krukor med lite mellanrum istället. Fint!
    Nu är dock staket på plats igen inför ev försäljning.

Svar på tråden Räcke på altan?