• Anonym (måttligt)

Nån som kan detta med alkohol?

Har ett problem, min kille har gjort bort sig rejält på fyllan, och nu ska han ut imorrn och hade lovat mig att dricka måttligt, ungefär motsvarande 6 cider 4,5%
    Nu säger han att denna mängd cider motsvarar en halv liter sprit och att det är så mycket han tänker dricka!

Är det verkligen sant att 6 cider motsvarar ½liter 40% sprit?
    Eller hur mycket motsvarar 6 cider?

Detta var inte utgången alls jag tänkt mig då jag tycker att en halv liter sprit inte alls hör till den måttliga mängden.

• Svar på tråden Nån som kan detta med alkohol?
  • Carisma95
    -1 flaska lättöl 2,1 % innehåller 1,8 cl sprit
    -1 burk folköl 2,8 % innehåller 3,5 cl sprit
    -1 burk folköl 3,5 % innehåller 4,4 cl sprit
    -1 burk starköl 5,2 % innehåller 6,5 cl sprit
    -1 burk cider 4,5 % innehåller 5,7 cl sprit
    -1 flaska vin 12 % innehåller 22,5 cl sprit

Från vv hemsida
    http://www.vv.se/ddd2_templates/Page____22810.aspx
    A stumble may prevent a fall....
  • Anonym (måttligt)

Tack så mycket då kan jag räkna ut vad det blir.

Sen måste jag fråga vad ni andra därute anser vara en måttlig mängd att dricka.

Han vill inte gå ut om han inte kan dricka en halvliter för han tycker det är måttligt nästan på gränsen till lite medans jag tycker det är omåttligt och alldeles för mycket.
    Det kanske är jag som har för snäva referensramar?

Men jag litar verkligen inte alls på honom när han har alkohol i kroppen och ju mer han dricker dessto värre blir det!

• Anonym
    Anonym (måttligt) skrev 2008-09-19 09:36:43 följande:
    Tack så mycket då kan jag räkna ut vad det blir.Sen måste jag fråga vad ni andra därute anser vara en måttlig mängd att dricka.Han vill inte gå ut om han inte kan dricka en halvliter för han tycker det är måttligt nästan på gränsen till lite medans jag tycker det är omåttligt och alldeles för mycket.Det kanske är jag som har för snäva referensramar?Men jag litar verkligen inte alls på honom när han har alkohol i kroppen och ju mer han dricker dessto värre blir det!
    Om han inte vill gå om han inte får dricka en halvliter sprit så bör han nog stanna hemma och inte dricka något alls. Detta får mig att se röda varningsflaggor överallt, särskilt som du skriver att han inte kan hantera drickandet.
  • Carisma95

Jag brukar (eller ja, det skiljer naturligtvis)! Men jag KAN dricka 1 flaska vin + ett par cider/öl utan att bli alltför full. (Sen beror det ju på hur mycket man ätit innan osv.) 
    Men i det fallet hamnar jag ju på ungefär samma som hans 6 cider, dvs. ca 35 cl sprit.

Detta är ju om jag festar, ska väl tilläggas. Och det händer otroligt sällan. Kanske 3 ggr/år. Går man ut och äter eller äter god middag hemma, så blir det ju bara något glas vin eller så.
    Men som sagt ovan, dricker han ofta och/eller inte verkar kunna hantera spriten så kanske det ska ses som ett varningstecken...

• Anonym (måttligt)

Jag kan ju inte påstå att han dricker ofta, för det gör han verkligen inte, men när det väl ska drickas då är det oansenliga mängder som ska tas in.

Och nu är det första gången han ska ut sen jag fick reda på en väldigt otrevlig sak och han kan inte ens ha respekten att dricka med måtta, utan säger då att han inte tänker gå ut alls, gissa vem som kommer att få skit för det sen? Jo det är jag, då är det mitt fel att han inte gått ut.

Jag förstår inte problemet, han vill att jag ska kunna lita på honom ändå måste han ut och råsupa alternativt inte gå ut alls.

Nu är det en jobbfest och jag tycker att han ska gå men inte på villkoret att han dricker sig full och är otrogen igen!!! Han verkar inte fatta, fattar ingenting.

• Judy

6 Cider låter måttligt, men 1/2 l sprit är ganska mycket.

• Carisma95
    Judy skrev 2008-09-19 13:05:02 följande:
    6 Cider låter måttligt, men 1/2 l sprit är ganska mycket.
    Enligt VV hemsida är 8 cider = en halv liter sprit. Inte så mycket skillnad...
  • Judy
    Carisma95 skrev 2008-09-19 14:13:12 följande:
    Enligt VV hemsida är 8 cider = en halv liter sprit. Inte så mycket skillnad...
    Är det så?? Oj shit i såna fall. Att dricka 6 cider 4,5% motsvarar alltså nästan lika mycket som att ta 6 6:or tequila??

Jag kanske dricker i cider (eller öl) på 10 min och efter 1 sån känner jag mig inte alls påverkad överhuvudtaget, däremot om jag tar en 6:a teguila eller jäger eller dyligt går det rakt upp i skallen..
Svar på tråden Nån som kan detta med alkohol?