• sär skriven

Hur gör jag med oblatbilden?

Köpt en oblatbild till sonenes tårta, och ska göra en tårta på två bottensatser (färdigköpta) så den blir hög, tänkte prova dumlefluff-receptet och banan+marsankräm att fylla med, och så gör jag chokladfrosting att täcka in den med. Men oblatbilden, ska jag lägga den ovanpå frostingen, eller kommer den att bli ful och missfärgad då? Ska jag kanske lägga ett lager dumlefluff eller banan under oblatbilden istället för frostingen?

• Svar på tråden Hur gör jag med oblatbilden?
  • Linnpinn

Vet inte riktigt vad du köpt för typ av bild, men den sort som jag köpt tidigare kan man inte lägga på något annat än en "vit" gräddfyllning eftersom bilden liksom smälter in i grädden när man lagt dit den. Så i det fallet fungerar inte den frosting du tänkt, men du kanske har köpt en tjockare bild som ska ligga mer ovanpå?

• sär skriven

Den här bilden är ganska tjock, några mm iaf, men jag tänkte isf att då kan jag lägga grädde precis under bilden, och sedan frostingen runtom. Lite pyssel men borde gå!

Linnpinn skrev 2008-09-19 09:50:16 följande:
    Vet inte riktigt vad du köpt för typ av bild, men den sort som jag köpt tidigare kan man inte lägga på något annat än en "vit" gräddfyllning eftersom bilden liksom smälter in i grädden när man lagt dit den. Så i det fallet fungerar inte den frosting du tänkt, men du kanske har köpt en tjockare bild som ska ligga mer ovanpå?
  • gagge

Jag fikc tipset att pensla den med vit baksirap på bak och framsida när jag hade en sån på tårta som var täckt med sugar paste, hade jag varit dig hade jag inte lagt den på grädde, oblaten är ju som "papper" så risken är att den blir konstig när den suger åt sig av grädden.

Tyckte inte heller det funkade helt perfect med sirapen, den var lixom fortfarande "krispig" när man skulle skära i tårtan.

Kanske funkar pensla den med smällt gelatin?!

Mina älskade två prinsessor!
  • sär skriven

Hmm. Jag måste ju ha någonting under, annars blir det jättetorrt. Vad ska jag lägga under? Eller ska jag pensla med sirapen först, och sedan lägga den på grädde eller frosting?

gagge skrev 2008-09-19 09:54:27 följande:
    Jag fikc tipset att pensla den med vit baksirap på bak och framsida när jag hade en sån på tårta som var täckt med sugar paste, hade jag varit dig hade jag inte lagt den på grädde, oblaten är ju som "papper" så risken är att den blir konstig när den suger åt sig av grädden.Tyckte inte heller det funkade helt perfect med sirapen, den var lixom fortfarande "krispig" när man skulle skära i tårtan.Kanske funkar pensla den med smällt gelatin?!
  • gagge

kan funka, men vågar inte garantera, sirapen blir ju som en "hinna"

Mina älskade två prinsessor!
  • sär skriven

Ja.. Jag får testa helt enkelt, och hoppas på det bästa. Trist bara om den skulle bli jätteful.

gagge skrev 2008-09-19 10:01:40 följande:
    kan funka, men vågar inte garantera, sirapen blir ju som en "hinna"
  • sär skriven

Absolut!! Tack

Alkemisten skrev 2008-09-19 10:07:13 följande:
    Berätta gärna hur det gick!! Lycka till
Svar på tråden Hur gör jag med oblatbilden?