• Tirilk

Baka julklappar!

Blev inspirerad av en pysseltråd som redan börjat fundera på julpyssel!

Skulle vilja ge bort lite hemgjorda saker i år. Hittar massor av recept på senap och praliner, men önskar göra en liten "serie" tex skorpor, marmelad och någonting att dricka.

Har någon förslag? Gärna recept oxå!

• Svar på tråden Baka julklappar!
  • Caranlachiel

Gjorde detsamma förra året. Sydde egna små julklappssäcker i juteväv (ca 15x20 cm stora) som jag lade hembakat julgodis i - knäck, ischoklad, lussekatter, kola m.m. Hade slagit in allt kladdigt i färgat genomskinligt omslagspapper. Broderade på säckarna också, hade just då tillgång till en värstingsymaskin genom jobbet som broderade åt mig. Lite overkill om man inte har en brodermaskin kanske...

Vecka 14 - and counting!
  • Dino78

Kan tipsa om en bok som Hemlagat som present
    Där finns recept och lite tips på hur man kan slå in grejerna och piffa till dem.

Kan tipsa om att göra saffransskorpor...receptet finns i boken. Kan leta reda på boken sen om du vill ha det.
    jag bakar varje jul, i år ska jag göra bullar, kakor och några olika sorters bröd och sen får mina äldre släktingar lite av varje.

Har även lagt in paprika och vitlök och sånt i små glasburkar som min far och bror har fått. Uppskattat!

DIF i själ och hjärta
  • Tince

Jag gjorde Hallon och chokladmarmelad som var väldigt uppskattad. La in den i gammeldags glasburkar. Receptet finns på recept.nu

• Tirilk
    Svar på #1
    Caranlachiel skrev 2008-09-19 09:44:40 följande:
    Lite overkill om man inte har en brodermaskin kanske...
    Haha! Nä, brodera är nog att gå överstyr för min del! Men tänk vad kul att få en sån fin julklapp.
  • Tirilk
    Svar på #2
    Dino78 skrev 2008-09-19 09:51:40 följande:
    Kan tipsa om en bok som Hemlagat som present.
    Hittade den - författaren heter Anneli Bokemyr. Ska beställas omgående!

Hur lägger du in paprika och vitlök? Det lät inte helt fel att göra.
  • Tirilk
    Svar på #3
    Jag har sett receptet men är lite tveksam inför choklad i marmelad - är den verkligen god (fast å andra sidan, vad kan misslyckas med choklad!?).
    Tince skrev 2008-09-19 09:54:00 följande:
    Jag gjorde Hallon och chokladmarmelad som var väldigt uppskattad. La in den i gammeldags glasburkar. Receptet finns på recept.nu
  • Dino78
    Tirilk skrev 2008-09-19 09:59:03 följande:
    Svar på #2 Hittade den - författaren heter Anneli Bokemyr. Ska beställas omgående!Hur lägger du in paprika och vitlök? Det lät inte helt fel att göra.
    Jag har letat mig halvt fördärvad efter det där paprikareceptet jag gjorde till min pappa. För han tyckte det var jättegott. jag hade både röd och gul paprika och det såg jättefint ut. Ska rota lite mer efter det.
    Vitlök har jag recept på i en pärm, jag springer ut och hämtar det nu!
    DIF i själ och hjärta
  • Tince
    Tirilk skrev 2008-09-19 09:59:51 följande:
    Svar på #3Jag har sett receptet men är lite tveksam inför choklad i marmelad - är den verkligen god (fast å andra sidan, vad kan misslyckas med choklad!?).
    Exakt, jag använde en mörk choklad och den blandades väldigt väl med bären, gav en liten eftersmak av choklad men inget övertydligt. Dock är det ju en marmelad till den som älskar choklad. Å andra sidan, vem gillar inte choklad
  • Dino78

Nu ska vi se

2 hela vitlökar
     som ska delas i klyftor och läggas i en kastrull. Sen häller man på vatten så det täcker och kokar dem i tre minuter, spola dom i kallt vatten och dra bort skalet och lägg dem i en skål. Blanda samman marinaden:

3 msk vitvinsvinäger
    2 dl olivolja
    1½ tsk italiensk salladskrydda
    ½ tsk salt
    2 msk finhackadbasilika.

Sen ska det stå kallt i 5 timmar innan man ska äta det. Det håller UPP till 2 veckor i kylskåp, så man måste göra det precis innan man ska ge bort det fröstås.

Och jag hittade nu paprikareceptet!!

8 paprikor i olika färger (jag hade nog alla fyra färger på paprika kanske?)
    3 gula lökar

Lag:
    4 dl vitvinsvinäger
    4 dl vatten
    1½ dl strösocker
    1 tsk salt
    1 kvist färsk timjan

Dela paprikorna, ta bort kärnor och strimla. Ska lökarna och skär i tunna skivor. Koka upp vinäger, vatten, socker salt och timjan, lägg i paprika och lök låt koka 5 minuter. Häll upp på burk, låt kallna och sätt på lock.
    inläggningen håller sig i flera månader om det förvaras mörkt och svalt. Det står att paprikorna kan tappa lite av sin färg men smaken är god hela tiden.

jag har även recept här på inlagd gurka, syltad ingefära, syltad svamp och syltatde tomater. Hittar även recept på hemamgjort chilisås.

DIF i själ och hjärta
Svar på tråden Baka julklappar!