• KalasKarin

När räknar man egentligen "mensens sista dag"?

Jag tycker det är svårt att räkna ut sin ägglossning och när mensen skall komma! De sista dagarna blöder man ju bara jättelite, vilken dag skall jag räkna som mensens sista dag? Sista dagen jag blödde rikligt eller sista dagen det kom något överhuvud taget?

• Svar på tråden När räknar man egentligen "mensens sista dag"?
  • Mrs Moneybags

Det viktiga är nog mensens första dag, som är första dagen det kommer rött blod. Det är det som räknas som dag 1 i cykeln.

Sedan kan det ta ca 14 dagar tills ägglossningen kommer, beroende på hur lång din cykel är. Jag har ca 31-32 dagars cykel och min äl kommer oftast ca dag 17-19.

Det du kan göra är att köpa ägglossningstest på apoteket och följa instruktionerna så kan du efter några månader se exakt när du brukar ha äl.

Från dag 1 tills dagen före nästa mens är en hel cykel.

• Caranlachiel

Du ska inte räkna sista dagen alls. Du ska räkna från senaste mensens FÖRSTA dag.

Vecka 14 - and counting!
  • KalasKarin

Vaddå? Då har jag räknat helt fel ju! Alltså mensens första dag och dagarna emellan till nästa mens första dag för att räkna ut min cykel? Inte undra på att inget har stämt? Grrr..hur har jag kunnat missa det? Ha ha, får väl försöka skratta åt det

• Caranlachiel
    KalasKarin skrev 2008-09-19 09:57:22 följande:
    Vaddå? Då har jag räknat helt fel ju! Alltså mensens första dag och dagarna emellan till nästa mens första dag för att räkna ut min cykel? Inte undra på att inget har stämt? Grrr..hur har jag kunnat missa det? Ha ha, får väl försöka skratta åt det
    Lätt att missa! Var också förvirrad i början.
    Vecka 14 - and counting!
  • LillaEm
    Hoppas ni inte räknat på detta vis alltför länge. Nu får du börja om med räkningen. Är du lite extra uppmärksam så känner du kanske i kroppen när du har ägglossning i mitten av cykeln. Lite annorlunda i magens nedre del, flytningar som är sega och genomskinliga jämfört med annars... Lycka till!
  • KalasKarin

Alltså jag har ju fått en aha-upplevelse idag! Det betyder att jag har en menscykel på 28 dagar, inte 22 och skulle haft mens i tisdags för 3 dagar sedan, tack för hjälpen tjejer!

• Chokladpinglan

Hur räknar ni ut BIM? är det datumet det står sist innan man går över till vecka 5 eller räknar ni på att BIM är första dagen på vecka 5???????????

• saltflingan
    KalasKarin skrev 2008-09-19 10:20:30 följande:
    Alltså jag har ju fått en aha-upplevelse idag! Det betyder att jag har en menscykel på 28 dagar, inte 22 och skulle haft mens i tisdags för 3 dagar sedan, tack för hjälpen tjejer!
    Och ingen mens än? Då får vi hoppas att ni prickat rätt med äl ovetandes!
  • KalasKarin

Ja, precis!
    Skall ha tjejmiddag ikväll med utgång och vill verkligen dricka vin så jag väntar med att testa till imorgon, även om jag dör av nyfikenhet! Jag har ju hört att det inte gör så mkt att dricka alkohol de första veckorna, men jag skulle nog inte kunna med om jag fick veta att jag var gravid!
    Längtar tills imorgon! Är det morgonurinen som är bäst att testa??

• saltflingan
    KalasKarin skrev 2008-09-19 12:26:54 följande:
    Ja, precis! Skall ha tjejmiddag ikväll med utgång och vill verkligen dricka vin så jag väntar med att testa till imorgon, även om jag dör av nyfikenhet! Jag har ju hört att det inte gör så mkt att dricka alkohol de första veckorna, men jag skulle nog inte kunna med om jag fick veta att jag var gravid!Längtar tills imorgon! Är det morgonurinen som är bäst att testa??
    När man har passerat bim så kan man testa när som helst på dagen, men jag gissar att du vill veta så snabbt som möjligt. Lycka till!
Svar på tråden När räknar man egentligen "mensens sista dag"?