• Anonym (svettig)

gravid och svettig. vad använda istället för absolut torr?

jag har alltid lidit av svåra svettningar, ända sedan högstadiet. har använt absolut torr sedan dess men är nu gravid och vad jag har förstått ska man inte använda absolut torr då. har inte använt nåt preparat på 3 veckor nu, och märker att svettningarna är på väg tillbaka (brukar använda absoluten varannan vecka). vad kan jag använda för nåt istället? vill inte gärna gå runt med stora svettpölar under armarna hela graviditeten

• Svar på tråden gravid och svettig. vad använda istället för absolut torr?
  • Anonym (jag med)

Jag brukar också använda absolut torr i vanliga fall. Men nu är jag gravid precis som dig och nu använder jag sambons antiperspirant deo. Tycker herr deodoranter fungerar bättre än de för oss tjejer. Visst får jag svettattacker emellanåt så det blir lite ringar under armarna, men jag tycker hans fungerar bra iaf. Skrattande

• Anonym (???)

varför kan man inte använda absolut torr? har alltid jag gjort när jag varit gravid o det e ingen som sagt nått om det :S

• Anonym (jag med)
    Anonym (???) skrev 2008-09-19 12:06:48 följande:
    varför kan man inte använda absolut torr? har alltid jag gjort när jag varit gravid o det e ingen som sagt nått om det :S
    Jag vet inte varför man inte "kan" det, men jag frågade min bm eftersom det inte står nåt i bipacksedeln om användning under graviditeten och hon sa att jag absolut inte skulle använda det.
  • Anonym (svettig)

det stod så i infon på min förpackning. antar att det har nåt att göra med att det är alkohol i eller nåt.

Anonym (???) skrev 2008-09-19 12:06:48 följande:
    du har inte tips på nåt speciellt märke?
    Anonym (jag med) skrev 2008-09-19 12:06:45 följande:
    Jag brukar också använda absolut torr i vanliga fall. Men nu är jag gravid precis som dig och nu använder jag sambons antiperspirant deo. Tycker herr deodoranter fungerar bättre än de för oss tjejer. Visst får jag svettattacker emellanåt så det blir lite ringar under armarna, men jag tycker hans fungerar bra iaf.
  • Anonym (???)
    Svar på #3
    okej någon annan som vet varför??
  • Kristin24

oj, jag har använt det båda mina graviditeter, lider också av enorma svettningar under armarna annars.
    Blev inget fel på barnen .

Är ju typ det enda som hjälper.

Go och glad Kexchoklad
  • Sebbes    mamma

jag trodde att man fick använda sbsolut torr fast man e gravid...
    Se där... man lär sig ngt nytt varjeDg

men....
    En bra deo som finns o köpa i "vanliga" affärer är Bats..
    Finns en parfymerad o en inte parfymerad..

Den tycker jag är syyyyveräään...

• Anonym (jag med)
    Svar på #4
    Jag (eller ja sambon dåSkrattande) brukar köpa rexona för män, en grå sprayburk. Tycker det fungerar bäst, alltså med sprayen. De vanliga roll-on känns så blöta, de går som inte in i huden, men sprayen lägger sig som en torr hinna i armhålan, eller hur jag nu ska förklara....
  • mariahammarberg

Det här hittar jag på nätet - apotekets hemsida. Om jag vore ni skulle jag gå till närmaste apotek eller ringa kundtjänst och fråga varför man inte ska använda det under graviditet.

"Ett effektivt verkande medel mot kraftig transpiration. Det kan användas mot armsvett, handsvett och fotsvett.

Har en långvarig effekt, vanligen 4 - 8 dagar. Lösningen kan skada textlier, framför allt bomull.

Innehåller varken färgämnen, konserveringsmedel eller parfym"

Framgår ju inte av texten vad den innehåller och sista meningen låter "ofarlig". Det brukar ju stå indelat vid graviditet, ammning osv här näms inget....

• Anonym (???)
    Svar på #9
    alltså lär man kunna använda det under en graviditet....själv tror jag inte det e nån fara
  • Anonym (svettig)

jag blir ju inte ledsen om jag kan fortsätta använda den men den där bats kanske jag kan testa, tills jag hittar nån som vet om jag kan använda absoluten.

• mariahammarberg

ja men vad innehåller den då den håller svettet borta i upp till 8 dagar. Måste vara ngn form av kemikalie. En kemikalie behöver ju inte vara ett konserveringsmedel ell färgämne.

Antar att det är ngt starkt då den är så effektiv....

• Kristin24

så här står det på min innehåller:

denat, (t-butyl alcohol,denatanium benzoate) aliminium chloride

låter ju lite läskigt med aliminium, resten fattar jag inget av.

Go och glad Kexchoklad
  • Okaa san

Jag rekomenderar Alovera, volaires heter märket! SKITBRA!!!!!
    Sedan har apoteket också en vit deo, med ett grönt alovera blad på, vet inte om det kanske är ACOS? men den översta" SKITBRA!

Life i fragile
Svar på tråden gravid och svettig. vad använda istället för absolut torr?