• Blue Bear

Matberedare.. bra eller anus???

Nu är jag väldigt tidig men vill ändå köpa en matberedare eller liknande nu.. Lillen är snart 3 mån och jag vill helst göra egna smakisar till han, när det väl blir dags för det..

Jag har en stavmixer som är sisådär bra.. funderar på att köpa en sån hög mixer (som man göra smoothies och sånt i) eller ska jag satsa på en matbredare??

Vad använder ni och hur nöjda är ni?

***Adi 080626 - alldeles underbar!***
  • Svar på tråden Matberedare.. bra eller anus???
  • Tullemi

Tänk på att du måste ofta fylla en hög mixer eller matberedare med ganska mycket mat för att den ska puréa den. Det blir en himla massa smakisar på en mixning har jag märkt......

• mariahammarberg

stavmixer fungerar bra i början ,när det bara ges smakisar.
    När barnet äter portioner mots barnmatsburkar och man vill göra själv så är matberedaren guld värd.
    gjorde färdiga grytor till dottern med fisk, kött, kyckling osv och mmixade ner för att sedan frysa in färdiga portioner. Dvs gjorde storkok ca 1 dag i veckan och använde min matberedare väldigt mkt!

• fiamalm

Vi har en stavmixer som jag tycker funkar utmärkt, har även en sån stor mixer som man gör tex smoothies i men den tycker jag inte alls funkar bra att göra barnmat med. Matberedare har jag inte provat men rent spontant skulle jag säga att det är anus,det är stora och ofta jobbig att rengöra, satsa på att köpa en bättre stavmixer istället. Jag får känslan av att det är lättare att få rätt konsistens, iallfall nu när lillen ska ha lite små bitar och inte allt pureat.

• Blue Bear
    Tullemi skrev 2008-09-19 12:10:34 följande:
    Tänk på att du måste ofta fylla en hög mixer eller matberedare med ganska mycket mat för att den ska puréa den. Det blir en himla massa smakisar på en mixning har jag märkt......
    Fast det är kanske inte är så dålig eftersom man kan frysa in mkt..
    mariahammarberg skrev 2008-09-19 12:11:01 följande:
    stavmixer fungerar bra i början ,när det bara ges smakisar.När barnet äter portioner mots barnmatsburkar och man vill göra själv så är matberedaren guld värd.gjorde färdiga grytor till dottern med fisk, kött, kyckling osv och mmixade ner för att sedan frysa in färdiga portioner. Dvs gjorde storkok ca 1 dag i veckan och använde min matberedare väldigt mkt!
    Vilken materedare har du, om jag får fråga?
  • Blue Bear
    fiamalm skrev 2008-09-19 12:12:27 följande:
    Vi har en stavmixer som jag tycker funkar utmärkt, har även en sån stor mixer som man gör tex smoothies i men den tycker jag inte alls funkar bra att göra barnmat med. Matberedare har jag inte provat men rent spontant skulle jag säga att det är anus,det är stora och ofta jobbig att rengöra, satsa på att köpa en bättre stavmixer istället. Jag får känslan av att det är lättare att få rätt konsistens, iallfall nu när lillen ska ha lite små bitar och inte allt pureat.
    Det är värt att tänka på.. den stavmixern jag har är såå dålig..det blir aldrig riktigt slätt hur jag än gör...
  • mariahammarberg

Det står Philips Essence på den, inköpt(jag har dock fått den så vet inte priset) 2005.
    Följer med en Milkshake del, olika knivar smat en bunke för ex degberedning osv.

• Tullemi
    mariahammarberg skrev 2008-09-19 12:20:00 följande:
    nackdel att man inte kan baka/blanda deg i den!
    Nä, denna har vi stort sett bara för barnmaten och en och annan milkshake. Till degen har vi en "riktig" matberedare som dammar på hyllan .
  • Familytime

En matberedare skulle jag rekommendera, helt klart! I en sån kan du riva ost, skiva potatis till potatisgratäng, göra pajdeg, baka scones, mm mm!! VIsst, du får stora satser med barnmat, men det har väl aldrig någon klagat på? Det är ju bara att frysa in!

Det bästa jag nånsin köpt! Har en Bosch-matberedare, som tar väldig mycket. Den rymmer mycket mer än de flesta på marknaden. Undrar om det inte var upp emot 2 liter eller nåt...

Köp det!

• Tullemi

Fast egentligen så frågar ju inte TS efter en maskin som klarar allt i ett hushåll. Bara efter en som är lämplig till barnmat.

• norgesessan

började med stavmixare, den dög inte, så jag köpte en matberedare, en philips var det nog...Jag frös in, så det var perfekt...
    Jättebra nu efteråt också, rivna morrötter, riven ost, rivna äpplen...vispa grädde på 5 sekunder

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Familytime
    Tullemi skrev 2008-09-19 12:35:48 följande:
    Fast egentligen så frågar ju inte TS efter en maskin som klarar allt i ett hushåll. Bara efter en som är lämplig till barnmat.
    Fast egentligen så tipsar vi ju henne bara om att göra ett köp som hon verkligen kommer ha nytta av i resten av matlagnigen också. Inget ont i det, förstår du.
  • J71

Jag har en kombinerad elvisp och "minihacker" som heter Braun M880 som jag är helnöjd med! Använder den nästan dagligen. Till elvispen finns det en liten burk (ca 6 dl) med en liten kniv i som mixar/hackar det man vill. Perfekt till barnmat, men också till att tex hacka/mosa lök eller morötter om man inte vill ha bitar i tex köttfärssåsen (har större barn som vägrar att äta lökbitar och en del andra grönsaker). Det ingår också en stavmixer som man sätter fast i elvispen, men den brukar jag inte använda särskilt ofta, då jag är så supernöjd med minihacken! Jag vet dock att det kan vara svårt att få tag i den här elvispen, men gå till någon elbutik och be dom beställa hem den om de inte har den. Priset ligger på ca 500 kr.

Svar på tråden Matberedare.. bra eller anus???