• eldinellerella

Svårt att bli gravid när man är 30??

Jag är 29 och känner att jag vill och behöver vänta med barn i ca 1 år. Men så säger vissa "oj det är såå svårt att bli gravid efter 30!" Men är det verkligen så, för jag vet och känner ju många som blivit gravida efter 30 och de verkar då inte haft några större problem med att bli det.
    Vad är era erfarenheter? Jag vill ju inte vänta om det blir så svårt sen?

• Svar på tråden Svårt att bli gravid när man är 30??
  • MajaK

Tydligen blir det svårare ju äldre man är. Jag var 30 när jag blev gravid med första barnet på första försöket. När sonen var nio månader blev jag gravid igen. Så det gäller inte alla.

• Jesster

Väldigt individuellt men rent generellt så sjunker fertiliteten efter 30 och ganska rejält efter 35.

Den som söker han finner - www.google.se
  • raspberryrevolution

jo rent statistiskt så minskar fertiliteten för varje år, men för min del så var det inga problem varken med 1a el 2an det gick på första och andra försöket, så det är väldigt olika.

• Caranlachiel

Här står lite statistik:
    http://www.tryggabarn.nu/barn/Page1789.html

Men statistik är ju alltid bara statistik. Som alltid är det individuellt. Tror inte du behöver oroa dig nämnvärt över att vänta ett år. Ett år lär inte göra så stor skillnad. 5 år däremot kan ju vara lite skillnad.

Vecka 14 - and counting!
  • Miss Lau

Jag är 32 och frågade en bm och hon sa menade att än var det ingen fara för mig

• Darla

35 i år, blev gravid på första försöket, eller andra oskyddade månaden egentligen då vi missade äl rejält första månaden - så vi säger första försöket . Har flera väninnor som är 35 och äldre som blivit gravida utan några problem alls.

• Flickan och kråkan

Det är nog väldigt individuellt. Viktigt att man passar ihop också har jag förstått.

Jag är lyckligt lottad. Gravid på första försöket förra gången (31 år) och gravid på första försöket nu (33 år). Tidigt ännu så man vet ju aldrig, men jag hoppas så klart att allt ska gå väl.

• Skärtuss

Jag blev gravid på första försöket 30 år fyllda så jag tror också att det är väldigt individuellt. Det beror ju på din partner också.

• 7Illyl1

Tror också att det varierar mycket. Jag är 37 och har väldigt lätt för att bli gravid.
    Men det finns ju andra risker (under graviditeten) som ökar med åldern.

• Sthlm74

Håller med Skärtuss; det är nog mer individuellt (finns ju tex de som 25+ som har svårt att bli gravida också).
    Jag är 34 och blev gravid på första försöket - samma sak för mina 2 väninnor som är i samma ålder.

Svar på tråden Svårt att bli gravid när man är 30??