• mittenavapril

Hård i mage; något annat än katrinplommen och päron till en 5 mån?

Min tjej, 5 mån på måndag har allid haft tjorvande mage. Sedan vi började med smakisar och gröt så har magen blivit stenhåd (äter bara ersättning, ingen amning alls längre).
    Jag tror att de är gröten hon blir hård av för det blev stenhårt i magen när den tillsates kosten och därför så får hon 1-2 ggr om dagen kartinplommonpure eller päronpure. Saken är den att hon inte är så förtjust i dessa, tror de är för söta.Finns något anat att ge henne?
    När jag ger enne ersättning så har jag i messmör, jag ger henne semperdroppar varje dag.
    Gröten jag ger henne är extra mild havregröt; Nestle.

• Svar på tråden Hård i mage; något annat än katrinplommen och päron till en 5 mån?
  • Låtten

Köper ni eller ger egen katrinplommon pure?
    den köpta gav inte så stor verkan på min tjej, men när jag gjorde det själv så funkade det kanon!

• Låtten

oops, nu läste jag inte klart helt..

• mittenavapril

kiwi är från 8 månader står det på burken.
    Köpt katrinplommonpure. Den fnkar med Tuva tycker inte om den så mycket.

Esmiso skrev 2008-09-19 14:21:46 följande:
    kiwi är bra också!
  • Låtten

Finns dom som kokar egen katrinplommon pure,  och sedan blandar med persika.Ska tydligen vara godare så...

• mittenavapril

TAck Låtten, men det låter så sött, Tuva verkar inte vara så förtjust det söta....(som sin mor)
    Finns något anna än katrinplommon och päron ?

• Lilla näktergal

Det finns lactulos på Apoteket, det kan du ge i liten dos. Ring BVC-sköterskan och fråga hur mycket. Fungerar alldeles utmärkt på vår son som ALLTID varit hård i magen. Vi blandar ner den i hans välling. Kiwi ska ni helst inte ge henne än, hon är för liten.

• Lundby87

lägg extra fett i maten. olja kanske sätter igång magen lite eller messmör

• mittenavapril

Messmör har jag; som jag srev; redan i flaskan. Bifidus använder jag ibland, men den hjälper ju ej långsiktigt. nu är jag ute efer någon matsom hjälper, inte pulver... tack ändå näktrgal.

• Little daugther
    Esmiso skrev 2008-09-19 14:21:46 följande:
    kiwi är bra också!
    Men kiwi ska man väl inte ge en sån liten?
  • Little daugther

Men om hon blir hård i magen av gröt måste du då ge gröt? Du kan ju göra ett uppehåll och se om hon blir bättre i magen utan gröt och prova er fram.

• mittenavapril

hon behöver gröt för att ersttningen mättar ej tillräckligt.
    Kiwi är från 8 mån
    Finns det någon annan frukt eller nåt matväg som en 5 mån kan äta mt hård mage förutom katriknplommon och päron?

• TeeTee

Har för mig att man blir hård i magen av päron?
    Du kan ha i lite matolja i maten.

• Ekorremamman

Vi hade lite rapsolja i varje måltid för att smörja. Fungerade bra.

• Maja MK

VATTEN!!!!! När vår dotter drack mer vatten blev det MYCKET bättre.

• lillangel

hej gumman! Jag har hört att mango ska funka... och jag ger milo fullkorns gröten nu och de gör susen ...de fungerade nämligen inte för han heller me de du gjort men fullkornsgröten från hipp sätter sprutt på magen.men man måste ge mycke vatten då eftersom fullkorn suger åt sig vätska.

• mittenavapril

Ska tes mango Lilangel, fullkornsgröt hmmmm intressant.

• arkeologitjejen

Övermogen banan ska vara lösande medan omogna/just gula är stoppande. Annars gör jag egen katrinplommonpuré och den är inte alls lika söt som den köpta.

Jag tog 13 katrinplommon och la i 2 dl vatten i 6 timmar och mixade, men det blev för vattnigt så jag tog plommon till och la i mixern och sedan la jag i 2 tsk matolja. Funkar superbra, smakar bra (linnea gillar inte heller för söta saker) och känns bra att man vet vad hon äter, samt mycket billigare.

Mamma till Linnea, född 080310.
  • Friyaz

har du prövat olika sorters gröt...

Svar på tråden Hård i mage; något annat än katrinplommen och päron till en 5 mån?