• Boa

Rottweiler eller labrador?

Vi funderar på att skaffa en omplaceringshund, och har träffat två underbara hundar. En rottweiler på 11 månader och en labrador på 6 månader, båda tikar. Hon som tar hand om hundarna fick dem när de var mindre och har inte lyckats placera om dem (vi bor i mexico och här finns tyvärr alltför många som inte vill behålla sin hund när den blir lite störe). Vi kan inte bestämma oss för vilken vi ska välja eller om vi ska välja en annan hund (har funderat på schäfer). Vi har också en dotter på 13 månader. Vad tycker ni som kan lite om hundar? Vad ska man tänka på när det gäller de olika raserna?

• Svar på tråden Rottweiler eller labrador?
  • Carisma95

Jag tycker det beror på hur mycket erfarenhet ni har vad gäller hundar innan?
    Båda är jättefina hundar! OM man sysselsätter dem på rätt sätt. Men rotweiller är ju en "tuffare" ras och kräver därför fastare hand, mer mental stimulans osv.

Vad gäller dottern behöver ni inte tänka på det. Båda raserna är/kan vara kanon-familjehundar! Men som sagt, tänk på vad ni kan om hundar/träning och hur mycket tid ni har tänkt lägga ner på hunden.

A stumble may prevent a fall....
  • Pikaur

Personligen väljer jag rottisen för sin mentalitet utan att tveka, men det är svårt att inspirera andra till rätt val. Sätt er ner och fundera på hur mycket tid och ork ni kan lägga på er hund. Bägge är arbetande hundar som kräver väldigt mycket stimulering för att komma till sin rätt och må bra, så ni bör även ha det i åtanke.

• BeccaStina

Detta beror mycket på vad ni har för hundvana innan, en rottis e mycket tuffare i lynnet och behöver en fast hand, kanske för fast föratt en nybörjare skall klara av henne, en rottis blir även mycket större och starkare! nu påstår jag inte att en labbe e en enkel hund det heller, det finns inga enkla hundar, de skall motioneras och få mycket träning annars kommer ingen av dem fungera bra i en familj!

så rannsaka er själva hur många timmar om dagen har ni tid att lägga på hunden? om ni anser att ni har tiden så rekomenderar jag labben, varför undrar kanske ni.. ja framför allt för det jag skrev ovan men sen även att hon e yngre vilket gör det lättare för er att ta den dominanta rollen utan att hunden skall börja säga ifrån och vilja bestämma själv allt för mycket.

• emajk

Frågan antyder att ni inte känner till så mycket om hundraser. Kolla upp allt ni kan hitta i facklitteraturen först.

Svar på tråden Rottweiler eller labrador?