• gummibears

Sparkar/hicka - Hur känna skillnad?

Hur känner man att barnet hickar?? Känns det annorlunda mot sparkarna eller vad? Är bara nyfiken då jag läst att en del känner att barnet hickar mycket i magen.

• Svar på tråden Sparkar/hicka - Hur känna skillnad?
  • mimmsan

När barnet sparkar så är det oftast lite håprdare, på olika ställen, men när det är hicka så är det inte lika hårt och på samma ställe .
    Hickandet kan vara i flera minuter.

• Electra

När man känner regelbundna små rörelser på samma ställe är det väl hicka. Så har jag tolkat det i alla fall. Det kan som sagt pågå i flera minuter. Min lilla bebis hickar minste en gång om dagen. Tycker lite synd om den, det är ju inte alltför kul att ha hicka menar jag...

• Annica71

Du känner definitivt om din bebis hickar. Regelbundet hoppar magen till och inte alls lika hårt som när bebisen sparkar. Min bebis hickar 2-3 ggr per dygn vilket äår ett tecken på att dom tränar andningen.

• anne82

jag känner också skillnad då babyn är vänd med ryggen inåt och utåt

• anne82

hickan kan kännas långt inne i magen,känns svagare liksom då babyn ligger med ryggen mot min rygg.

• JochG

jag känner inte alls när/ om bebisen hickar :P

• t0va

När min hickar så känns det ungefär som pulsslag fast med längre avstånd emellan och lite starkare, nu när bebis växt till sig så rör sig magen vid varje hick också men det första jag kände så trodde jag att det var min puls jag kände vid troskanten. Insåg rätt fort att det inte var pulsen för då skulle jag vara död, det var så långa uppehåll emellan ;) 

• JochG
    t0va skrev 2010-07-17 20:37:16 följande:
    När min hickar så känns det ungefär som pulsslag fast med längre avstånd emellan och lite starkare, nu när bebis växt till sig så rör sig magen vid varje hick också men det första jag kände så trodde jag att det var min puls jag kände vid troskanten. Insåg rätt fort att det inte var pulsen för då skulle jag vara död, det var så långa uppehåll emellan ;) 
    jag tror att det var hicka som jag kände igår. jag höll handen på magen och kände som pulsslag, men jag förstod snabbt att det inte var mina egna och det var väl knappast bebisens hjärtslag som jag kände? :P
  • t0va
    JochG skrev 2010-07-18 00:59:11 följande:
    jag tror att det var hicka som jag kände igår. jag höll handen på magen och kände som pulsslag, men jag förstod snabbt att det inte var mina egna och det var väl knappast bebisens hjärtslag som jag kände? :P
    Nej troligen inte, vet att det finns folk som säger att de kan känna bebisens puls men jag är väldigt tveksam, är nog hicka som man känner då. Min har börjat hicka väldigt ofta, är rätt irriterande när jag ska försöka sova, så hoppar hela magen till, fast han är rätt stor nu i v.35 så det kanske inte är så konstigt att det känns kraftigare än förut. 
  • Sorragorn

Jag tycker det känns som spasmer i magen =) Som en liten klocka som tickar. Jag börjar tycka det är jobbigt då min bebis har så mycket hicka, men mysigt.

Svar på tråden Sparkar/hicka - Hur känna skillnad?