• Ina79

    Tips på billig och bra barnvänlig och allergivänlig hund!??

    Hej!
    Vi har två små barn som älskar hundar och djur, den ena är uppväxt med en bland ras tills han blev 2 år ungefär..
    Men det finns lite allergi i familjen/släkten och ekonomin är inte den allra bästa ibland. Så därför undrar jag om någon kan tipsa om en liten-mellanstor hund som inte kostar en förmögenhet att äga, försäkra, ge mat osv och som inte kräver massor speciell motion?? och som allergiker kan tåla?
    Vi kommer ha en stor trädgård också.

  • Svar på tråden Tips på billig och bra barnvänlig och allergivänlig hund!??
  • Richael

    Ingen hund alls.

    Det finns INGA allergivänliga hundar, det är inte pälsen som ger allergi utan hudavlagringar och saliv.
    Givetvis äter små hundar mindre än stora, men det är ändå en extrakostnad och som djurägare måste man ha i beräkning att djuret KAN bli sjukt och veterinärer kostar, även om man är försäkrad.
    Alla hundraser kräver motion, olika mycket beroende på storlek och ras. Sedan behöver en del raser mer mental aktivering än andra.
    Att man har trädgård betyder i stort sett bara att hunden kanske kan vara lös där och att den kan släppas ut för en snabb kiss innan natten. Man måste ändå gå flera längre promenader om dagen.

    Jag tycker att ni ska fundera lite på om ni verkligen ska skaffa en hund nu. Det kan vara svårt att hinna komma ut på ordenliga promenader med flera små barn och oavsett vliken ras man väljer så kostar det. Små barn älskar ofta djur, men för det behöver man inte skaffa egna djur, det är trots allt ni vuxna som ska ta hand om hunden.

  • Loup Garou

    Håller helt med Richael. Idag har jag läst flera trådar här på FL om peroner som inte längre vill ha sin hund för den kräver mer än de trodde.

  • Cillalilla

    Bichong Frisé (?) har ingen koll på hur det stavas. LIten hund som allergiker kan ha.
    Även Soft Coated Withenterrier. Dom fäller inte alls. Och allergiker kan ha dom.
    Sen vad dom kostar har jag ingen koll på.

  • Gnällspiken

    Har man taskig ekonomi och allergi så ska man inte skaffa hund.
    Inga goda förutsättnignar alls för att hunden ska kunna bli en mysig familjemedlem. Inte så kul vare sig för er eller hunden att ev behöva omplacera den när ni hunnit fästa er vid varandra.

    Skulle inte vilja utsätta mina barn för risken att bli dödssjuka om jag redan visste om att de var allergiska, men det är ju jag det.

  • ssandraa
    Richael skrev 2008-09-19 18:23:22 följande:
    Ingen hund alls.Det finns INGA allergivänliga hundar, det är inte pälsen som ger allergi utan hudavlagringar och saliv. Givetvis äter små hundar mindre än stora, men det är ändå en extrakostnad och som djurägare måste man ha i beräkning att djuret KAN bli sjukt och veterinärer kostar, även om man är försäkrad. Alla hundraser kräver motion, olika mycket beroende på storlek och ras. Sedan behöver en del raser mer mental aktivering än andra. Att man har trädgård betyder i stort sett bara att hunden kanske kan vara lös där och att den kan släppas ut för en snabb kiss innan natten. Man måste ändå gå flera längre promenader om dagen.Jag tycker att ni ska fundera lite på om ni verkligen ska skaffa en hund nu. Det kan vara svårt att hinna komma ut på ordenliga promenader med flera små barn och oavsett vliken ras man väljer så kostar det. Små barn älskar ofta djur, men för det behöver man inte skaffa egna djur, det är trots allt ni vuxna som ska ta hand om hunden.
    Amen!
  • Pikaur

    Kan inte sägas på annat sätt än inlägg 1, tyvärr. Dessutom så kommer ju ekonomin in ganska så stort i bilden. Har man en "sådär" ekonomi, så bör man vänta tills den är tryggad och helst lite till. Alla hundägare bör dessutom ha en buffert ifall hunden blir sjuk eller skadad - det är _inte_ gratis oavsett försäkring.

  • Richael
    Cillalilla skrev 2008-09-19 18:31:43 följande:
    Bichong Frisé (?) har ingen koll på hur det stavas. LIten hund som allergiker kan ha. Även Soft Coated Withenterrier. Dom fäller inte alls. Och allergiker kan ha dom. Sen vad dom kostar har jag ingen koll på.
    Men snälla - det är INTE pälsen som innehåller allergener. Det är hudavlagringar och saliv, alltså spelar det ingen roll huruvida hundrasen fäller eller inte. Har man dammallergi så kan det möjligtvis spela en liten roll att det inte blir så mycket hår i bostaden.

    En DEL personer med lätta allergisymptom kan tolerera Bichon, men långt ifrån alla. Dessutom så skiljer det sig från varje hundundivid hur mycket allergiframkallande ämnen de producerar - man kan alltså tolerera en Bichón men inte en annan. Dessutom så uppträder allergier vid exponering för allergener, dvs så kan man ha varit utan sympton hela livet - tåla en hund i familjen ett tag - och sedan utveckla allvarli allergi.

    DET FINNS INGA ALLERGISÄKRA DJUR!

    Tycker inte att det är ett bra utgångsläge att leta en billig hund heller. Därmed inte sagt att en dyrare ras eller individ blir en bättre familjehund än en som är billigare i inköp - men ett husdjur kostar ALLTID. Har alltför många gånger sett småbarnsfamiljer som skaffat hund och efter en kort tid insett att det är mer krävande än vad de räknat med. Det finns alltför många omplacerade hunder som det är - därför ska man tänka sig för väldigt noga.

    (OBS - mina åsikter är inte menade som personlig kritik mot dig, TS! Jag hoppas bara att ni ska ta er en funderare till - både på kostnaden och allergifrågan.
  • Qaroliine
    Cillalilla skrev 2008-09-19 18:31:43 följande:
    Bichong Frisé (?) har ingen koll på hur det stavas. LIten hund som allergiker kan ha. Även Soft Coated Withenterrier. Dom fäller inte alls. Och allergiker kan ha dom. Sen vad dom kostar har jag ingen koll på.
    Har du källor på att bichon frisé och softis är en hund "allergiker kan ha"?
    Alla allergiker kan absolut inte ha hund, kvittar vilken ras.
    Vad har fällning med allergi att göra?
  • Labbematte
    Richael skrev 2008-09-19 18:23:22 följande:
    Ingen hund alls.
    Kanske en... mjukishund....

    Nä fy tusan jag hoppas ni kommer på bättre tankar.
Svar på tråden Tips på billig och bra barnvänlig och allergivänlig hund!??