• Fridolino

Vitiligo?? Snälla hjälp!!

Min dotter på snart 1,5 år har sedan länge haft "torra fläckar"/eksem på vissa ställen och huden där eksemen suttit har efter blivit vitare än huden runt omkring. Vi var nyligen utomlands och min dotter (som är 4:e del afrikan) blev väldigt solbränd och då framträdde dessa vita fläckar mycket starkare. Jag upptäckte idag att hon har som ljusare partier runt båda hennes ögon och ljusa fläckar på kinderna. Jag sökte på internet och det verkar som hon har vitiligo... :( Jag har några frågor som jag skulle hoppas att någon som vet kan svara på:

1 Måste kanterna till de vita fläckarna vara skarpa om man har vitiligo?

2 Måste huden på de vita partierna vara "kritvit"?

Min dotters fläckar är lite suddiga i kanterna och inte "kritvita". Fläckarna på kroppen började som eksem men de ljusare partierna runt ögonen har bara kommit utan anledning.

Snälla svara om du vet något, är så orolig!

• Svar på tråden Vitiligo?? Snälla hjälp!!
  • lilla carro

kan inte svara på dina frågor om hur skarpa kanterna måste vara.. men min lillasyster har vitiligo och det är inget du behöver vara orolig över. är inte farligt förutom att huden är känsligare för solen på fläckarna. min systers fläckar har dessutom försvummit nästan nu i vuxen ålder.. vet inte om det är så för alla dock..

• Fridolino

är hennes hud "kritvit" där honhar fläckarna?

• lilla carro

ja i princip.. och blir rosa om hon vistas för mycket i solen. men som sagt, har blivit mycket färre med åren.. nu har hon nästan inga i ansiktet åtminstone..

• Fridolino

ok tack för ditt svar, skönt att det har blivit färre fläckar!! 

någon mer som vet nått?

• Rowanda

Hej TS!
    Jag är distriktssköterska och får skriva ut recept på en del läkemedel när jag har mottagning. En del söker för dåligt pigmenterade hudområden och det är oftast en svampinfektion som orsakar fläckarna. Vitiligo ger HELT pigmentfria hudområden och det verkar ju inte din dotter ha. Jag gissar på svamp, men kan ju inte säkert säga när jag inte sett henne. Behandlingen är enkel. Så sök upp din vårdcentral på måndag och du har ingen som helst anledning att oroa dig! (Svamp finns helt naturligt på huden, och kan vid vissa förutsättningar växa till och bli för mycket och ger då symtom). Lycka till!

• Fridolino

åh tack för ditt svar, jag googlade precis om svamp på huden sk. 'Pityriasis versicolor' och jag tittade på bilder och tyckte det liknade de fläckar min dotter har. Ska ringa till husläkaren på måndag! Känner mig lite lugnare nu.

• tiitta

jag har det ,tror det..ingen som sagt det rakt ut.

Men vill säga att mina fläckar började med några få vita prickar på fingrarna o på knän.
    Och dem har kommit och gått på knäna. men nu ser jag varje år att dem blir större och större.
    Mina fingrar hade bara några fläckar men nu idag så är nästan hela mina fingrar vita.
    Men jag vet inte hur det börjar ,om det börjar med torr hud?
    Jag brukar känna en aning att det kliar,men vet inte riktigt om det stämmer.
    vill bara säga att jag har levt hela mitt liv med fläckar och det behöver inte betyda att man blir mobbad el retad mm.för jag har aldrig blivit det.

• Fridolino

va härligt att höra att du aldrig blivit retad för fläckarna, jag tycker det är så hemskt att människor och framförallt barn kan vara så himla elaka mot de som har någon egenskap som sticker ut.. Själva Vitiligon i sig är ju inget farligt men det är ju just det där att man är rädd för att sitt barn ska bli retad.. Skönt att du har klarat dig ifrån det i allfall!! :)

• Loppan11

Ja vitiligofläckar är kritivita. De saknar helt pigment. Kanterna kan dock vara lite ityliga och fläckarna kan ha fräknar. Då har inte allt pigment försvunnit än. Det allra vanligaste när man har ljusare fläckar på huden är en typ av svamp. Dessa fläckarna framträder ofta i värme tex på solsemestrar. vanligt på just barn. Tycker du ska be en läkare titta på detta. Är det svamp går det enklet att behandla. är det vitiligo är det väldigt knepigt med behandlingar. De flesta hjälper väldigt lite och ofta inte alls.

Jag har själv vitiligo på i princip hela kroppen och har haft det i större delen av mitt liv. Har prövat de flesta behandlingar men (nästan) inte fått tillbaka något pigment. Jag liksom många med vitiligo mår nästan bättre av att försöka acceptera hur det är och lära sig leva med det.

Nedan kan du se två sidor som är bra om just detta:

www.vitiligoforbundet.se/page1.aspx
    vitiligo.just.nu/

Svar på tråden Vitiligo?? Snälla hjälp!!