• Cesaria

Tips på mat vid illamående?

Konstig fråga, jag vet.. Men eftersom jag är novis på detta att må illa så vill jag gärna ha tips på sånt som funkat bra att äta för er när ni varit illamående (förstår ju såklart att det är väldigt individuellt).

Ska snart gå iväg och handla middag, och kan inte komma på en enda grej som känns ok att äta. Men jag vet ju att jag måste äta något. Frågan är alltså vad..

• Svar på tråden Tips på mat vid illamående?
  • Bebistokig

Jag åt bara rostat bröd med smör och ost. Det var det enda jag fick i mig i två veckor. Sen när illamåendet lättade lite kunde jag lägga till potatismos till kosten. Efter de värsta veckorna åt jag allt som inte var kryddat för starkt.
    Lycka till!

• gozen

hej
    om du mår illa på morgonen så prova att lägga ett kex vid sängen och precis när du slår upp ögonen äta det innan du hinner göra något annat då kan det försvinna .men om det vara hela dagen har jag tyvärr inge tips .
    hoppas det går över ..
    lycka till
    kram cina

• Medsyster

Unvik för fet mat, det bara försämrar ditt illamående. Prova att äta torr mat som ex.(ovan) rostat bröd eller kex före maten. Kan också hjälpa en del. All typ av salt mat kan dämpa illamåendet.

Prova tex.ansjovis, kaviar,buljong, salta kex, popcorn. Mår du illa av stekos välj då hellre att koka maten eller kall mat. Vädra innan du äter. Kanske du kan få din sambo/man att laga maten istället, vilket också kan underlätta. Då slipper du besvär med matos och illamående just pga doften. Kan inte komma på någon spec.maträtt just nu men det är lite tips till dig för att minska ditt illamående. Bon Apetit!Kram

• Peppan

Pasta är snäll mat. Gör nån enkel sås till som inte är kryddstark.
    Annars åt jag mest keso, yoghurt, frukt och mackor.

• mysmika

Tycker synd om dig, jag mådde såååå illa i början.
    I 3 veckor åt jag ingen middag alls.....det enda jag levde på var drickyoughurt, apelsiner, citron, och piggelin! :)

• Signatur

Från apotekets hemsida:
    Vad kan du göra själv?
    Ät mat som är rik på protein, till exempel kött, bönor och ägg.
    Ät mat som innehåller sammansatta kolhydrater, till exempel spaghetti och bröd.
    Vid morgonillamående brukar det hjälpa att äta ett kex tjugo minuter innan du stiger upp.
    Ät ofta under dagen och innan du blir hungrig.
    Drick mycket och ta eventuella kosttillskott vid en tidpunkt då du har störst chans att få behålla det.
    Hjälper inte något av ovan nämnda punkter - tala med din barnmorska eller läkare. Det finns vissa läkemedel man kan använda för att motverka illamåendet.

• yaz

Nyponsoppa och bananer tyckte jag hjälpte, och T. Postafen.

Läste om en del rutinerade som hade en termos med thé samt skorpor vid sängen som de kunde ta på morgonen innan de steg upp:)

Lycka till, kraaam!

• Önskan

En tjej jag jobbade med drack mineralvatten m bubbel hela tiden, det tyckte hon hjälpte.

• flowermoon

har du testat ingefära mot illamåendet? - Jag drack varmt vatten eller te med ingefära i när jag mådde illa i början av graviditeten. Tror det hjälpte.

• B70

Jag tycker att du får känna efter själv. För mig tar det en stund att komma på vad jag vill äta, det mest känns äckligt, men jak kommer alltid på något till slut. På sista tiden är det alltid potatis i någon form :) Jag är dessutom illamående pga av lukter och kan nästan inte vistas i köket. Det är tur att det är min man som handlar och lagar mat. Men jag har läst en bra tips att om du mår illa så är det nog bra att laga "korta" rätter så att du vistas i köket under så kort tid som möjligt.

Svar på tråden Tips på mat vid illamående?