• Trolltrulsa

Flytta till USA?

Jag och min sambo och våran dotter vill flytta till USA. tanken är att jag ska studera på universitet där och min sambo vill jobba eller studera. Hur beter vi oss med allt det praktiska? vart börjar man. Vi har förstått att det kan bli svårt för min sambo att komma in i landet utan någon akademisk utbildning eller arbete som kan förflytta honom. Är det då helt omöjligt för honom? Såvitt jag har förstått så är det enklast för mig som ska studera och kan finansiera med csn osv. Kan han också studera i USA eller måste han ha en svensk högskolebehörighet för det? Vad gäller för min dotter på 1 år? Hur funkar det med dagis? Försäkringar? Visum? Osv.. Platser som är intressanta för oss att bo på är antingen Bethel, Connecticut eller Boulder, Colorado.

Är tacksam för alla svar! Vilken ände ska man börja?

• Svar på tråden Flytta till USA?
  • jlhm

Eftersom ni inte är gifta eller förlovade så kommer USA att inte se honom som anhörig och kan då inte följa med på det visa som du får för att studera.

Om ni är förlovade kan han få ett visa som räcker i 6 månader, ni måste dock gifta er inom den tiden för att få ett nytt visa för honom. Dock kan det ta många månader att få ett visa efter giftemål, även längre än 6 månader coh under den tiden som är utöver 6 månader får han inte vistas i USA även att ni har gift er.

Din dotter följer med på ditt visa och kan stanna i USA lika länge som du.

Din sambo kan _endast_ ta anställning om han har ett giltigt visa och arbetstillstånd. Arbetstillstånd kan han endast få efter det han har fått ett giltigt visa och även det kan bli svårt eftersom arbetstillstånd inte brukas ges till de som "följer med" på ett visa, endast den som har fått visa i första hand, du i detta fall, kan studera eller arbeta. Eftersom du ska studera kommer ditt visa endast att tillåta det och inte att arbeta.

Det kommer troligtvis att bli svårt för din sambo att få visa om ni inte är gifta så jag föreslår ni gifter er i Sverige så snart som möjligt innan ni skickar in ansökningarna för att få visa.
    Men som sagt din sambo kommer med största sannolikhet inte att få arbetstillstånd även om ni är gifta.

• Trolltrulsa

Vi planerar faktiskt att gifta oss så snart som möjligt ändå så det är bra. Kan man ladda hem ansökningar på internet på visa eller beställa hem?

• jlhm

Allt finns att ladda ner men det kan vara komplicerat att fylla i alla papper rätt om du inte är van att förstå ganska "avancerad" engelska.

Många anlitar en advokat i USA för att hjälpa till, det finns hur många som helst. Du kan hitta dem genom att söka på t.ex. "visa application help". Räkna med att det kommer att kosta minst $800 till $1000 för alla dokument som du behöver plus ev. kostnader för hjälp, kan bli flera tusen dollar.

• Trolltrulsa

Okej finns det något liknande i Sverige så vi kan börja ansöka om allting redan nu för att undvika eventuella förseningar? Kanske finns det nånstans man kan vända sig till här i Sverige?

• babesusan
    Trolltrulsa skrev 2008-09-20 16:12:37 följande:
    Okej finns det något liknande i Sverige så vi kan börja ansöka om allting redan nu för att undvika eventuella förseningar? Kanske finns det nånstans man kan vända sig till här i Sverige?
    Amerikanska ambassaden i stockholm har bra information på sin hemsida. Till stockholm måste du sedan åka med alla papper och ansöka om visa på ambassaden
  • anitra2012

Kolla med ambassaden - Vet inte om ni måste vänta till efter giftemål, då det är vikttigt att alla namn är rätt med det som står i visumet+passet och flygbiljetterna. Lilla minsta fel med stavfel, kan göra det svårt att komma in i landet.

Tror att det är så fortfarande - att om din sambo ska kunna söka arbetsvisum så måste han har ett jobb innan på ett företag. Så att USA myndigheter ser att något företag sponsrar/stå för ev. kostnader i USA.

Vet att en familj där han hade fått arbete innan på ett svensak företag i USA, och hans fru följde med men hon fick inte ett arbetsvisum. Hon fick bli hemmafru.

Lycka till..

• Trolltrulsa

Ja det verkar vara så som du säger... Vi måste först och främst gifta oss och sen skaffa pass och sen söka visa på ambassaden... Undra hur lång tid handläggningstiden är? Jag hade tänkt söka ett studentvisa och min blivande man och våran dotter får åka med på det förutsatt att vi kan visa upp papper på att vi kan försörja oss ändå. Är det tex giltigt om vi skulle ha sparade pengar som vi väljer att leva för i USA eller måste det vara en månatlig inkomst? Jag kommer ju att ha mitt csn men tanken är att vi ska sälja hus och bil här i Sverige så vi kommer att ha en buffert när vi åker ner. Är det giltigt som försörjning?

• anitra2012

Jag vet inte hur lång tid det kan ta, men räkna med upp till några månader. Så det bästa är att ta kontakt med ambassaden, så förhoppningsvis får ni rätt svar där.

• babesusan

Har du kontaktat någon skola som du ska få visum för? Du måste först bli antagen till en skola innan du kan söka visum för blanketterna för visumet får du nämligen av skolan när du blivit antagen. Har du gjort toefl? Det kan ju annars vara en bra början eftersom alla skolor kräver ett visst resultat på det provet.

• jlhm
    Trolltrulsa skrev 2008-09-21 00:29:17 följande:
    Ja det verkar vara så som du säger... Vi måste först och främst gifta oss och sen skaffa pass och sen söka visa på ambassaden... Undra hur lång tid handläggningstiden är? Jag hade tänkt söka ett studentvisa och min blivande man och våran dotter får åka med på det förutsatt att vi kan visa upp papper på att vi kan försörja oss ändå. Är det tex giltigt om vi skulle ha sparade pengar som vi väljer att leva för i USA eller måste det vara en månatlig inkomst? Jag kommer ju att ha mitt csn men tanken är att vi ska sälja hus och bil här i Sverige så vi kommer att ha en buffert när vi åker ner. Är det giltigt som försörjning?
    Det går bra med sparade pengar så länge det är tillräckligt för hela vistelsen. CSN är också ok.
    Det finns ett minnimikrav hur mycket pengar en familj på tre personer minst måste ha, kommer inte ihåg summan, men det är inte så många tusen dollar per månad. Kolla på ambassadens hemsida eller ring och fråga.
  • Trolltrulsa

Okej tack för tipsen. Håller precis på i processen just nu med antagningen till skolan. Det är ju inte bara ett papper... Pust!

Svar på tråden Flytta till USA?