• PrincessOfIce

vätskande sår i ljumsken

Jag upptäckte när jag bytte på min dotter som är 9 dagar gammal att hon har fått någon form av sår som vätskar i ena ljumsken och begynnande i den andra ljumsken.. Gick upp till vår bvcsköterska för att be henne att ta en titt samt att få tips om hur man lindrar detta då dottern verkar ha jätteont av detta..
    Hon sa att jag skulle tvätta med en mild tvål, klapptorka, smörja med bröstmjölk och att dottern ska ligga och lufta..
    Jag gjorde allt detta men det verkade bara göra ännu ondare på dottern.. Hon skrek så det värkte i hjärtat på mig..
    Nu undrar jag om det är någon som har en annan "Mirakelkur" som jag skulle kunna testa på hennes sår???

• Svar på tråden vätskande sår i ljumsken
  • JennyS

Du kan testa med Inotyol som finns att köpa på apoteket. Det brukar funka på Matildas ljumskar där det någon gång har hänt att det har blivit ett litet sår om jag missat att få bort all fukt. /Jenny

• kixan

Bröstmjölk ÄR faktiskt bra mot nästan allt, men däremot så skulle jag inte tvätta med tvål (det svider ju!), hellre bara tvätta rent med lite vatten, lufttorka och sen smörja med bröstmjölk, det är ju det mest skonsamma. Har inte det hjälpt om någon dag så kan du prova med intyol som JennyS föreslog, jag har ingen egen erfarenhet av det, här har det alltid hjälpt med bröstmjölk.

Vet du vad såren kommer av förresten? Om det är blöjan som skaver kanske du skulle byta storlek eller prova något annat märke!

• PrincessOfIce

Vår bvc sköterska sa att det förmodligen kom av det frätande bajset som hon har just nu.. Men såret sitter ju på framsidan och inte på baksidan!
    Vi använde Pampers Newborn men har nu bytt över till Liberos som jag tycker sitter bättre på henne..

• kixan

Ammar du bara? I så fall är bajset inte farligt mot huden alls, men ger du något annat är det inte lika "säkert".
    Att det sitter just i ljumskarna låter ju som att blöjorna har skavt, när Alma får "skavsår" i ljumsken byter vi blöjstorlek och då blir det bra igen!

• PrincessOfIce

Jo jag ammar bara..
    Jag tycker att det ser ut som skavsår inne i vecken så att säga...

• JennyS

Det kan inte ha blivit fukt i ljumsken. Om jag inte är petnoga på Matilda att få torrt så kan det bli ett litet sår. Det blir så lite naturlig luftning så att säga, särskilt om det är en lite knubbigare bebis. Om inte bröstmjöken fungerar så testa Inotyolen den lindrar dessutom, nackdelen är att den luktar mindre gott och är kladdig som bara den. Övriga salvor som kan vara värt att prova är Silon. Båda finns på barnavdelningen på Apoteket

• kixan

Då behöver du inte oroa dig för att bajset skulle fräta i alla fall! Fortsätt bara att smörja och lufta mycket så blir det säkert bra och att ni har bytt blöjsort gör säkert sitt till också!
    Ha det så bra med lilltjejen!

Svar på tråden vätskande sår i ljumsken