• Mitt livs lycka

Mjölkallergi hos spädbarn - hur lång tid innan den växte bort hos ert barn?

Hej,

Har en 6-månaders son som troligtvis är mjölkallergiker och jag ska därför börja att ge honom nutramigen. Det sägs ju att mjölkallergin "växer bort" hos majoriteten av de barn som i ung ålder drabbas av detta. När brukar detta normalt sett "växa bort"? Antar att det är individuellet som med allt annat men när slutade isf era barn att vara mjölkallergisk?

Är så orolig att min son inte kommer att bli av med sin ev. allergi (det finns dock inget som säger att han inte kommer att bli av med det - det är bara min oro som mamma som spökar...). Hoppas att det finns någon som kan ge mig lite lugnande och hoppfulla besked!

• Svar på tråden Mjölkallergi hos spädbarn - hur lång tid innan den växte bort hos ert barn?
  • majanli

Min son var runt 4-5 när det försvann för honom. Men han har andra allergier som inte försvann så man ska nog vara försiktig o gå till en läkare som gör en allergitest för att se vad man ska undvika.
    Min son hade allergi mot mjölk men fick vid 2-årsålder allergi mot pollen, pälsdjur, nötter, jordnötter, soja, baljväxter o mycket mycket mer. Men tål ju mjölken å andra sidan.

Sen kan man ju inte ta ett allargitest på så små eftersom dom inte smakat så mycket o då är det omöjligt att veta vad som dom kommer att tåla eller inte tåla.
    Lycka till med den lille.

• Simpan

Hej!

Vi märkte att våran son var allergisk när han var 2 veckor gammal. Han blev dålig av min bröstmjölk, eftersom att jag hade druckit mjölk. Han fick blodstrimmor i avföringen samt kräkningar.
    Vi fick prova att provcera honom med mjölk igen (jag fick dricka) När han var 2 månader. Men då blev det blod igen. Nästa gång vi provcerade mjölk var när han var 6 månader. Då kräktes han som sjutton! Så efter det fick vi ta det lugnt tills han var 1 år. Då fick vi sakta prova att introducera mjölk i hans kost. 1 ml om dagen och sen öka ml vecka för vecka. Denna gången gick det BRA! så när han var 1 år och kanske 2 månader, så friskförklarades han och mjölkprotein provet var negativt Så här i efterhand har jag fått höra att vi nog provocerat lite för ofta mot vad man borde, iaf de första månaderna. Men det var enligt läkarordination..
    Så visst kan det växa bort. Vi hade tur!!! Hoppas att ni oxå har det! Lycka till!

• Mitt livs lycka

Tack snälla för snabba svar! Kand et alltså vara svårare för dem att bli av med allergin ju längre tid det gått med att det upptäcks? Min son är ju 6 månader redan - kan det vara svårare för honom att bli av med allergin då?

Han har i stort sett inga andra symptom än hudutslag samt torr hud, han har inte haft några problem med mage eller så...

• Simpan

Hm jag vet faktiskt inte, men jag tror att jag har hört att det är svårare att bli av med ju senare det märks. Däremot tycker jag inte att din 6 månaders är så stor så det borde påverka? Detta är endast spekulationer för mig, jag vet faktiskt inte till hundra procent, men puffar för din andra fråga ifall nån annan VET.

• majanli

Det är svårt att säga om han blir av med den eller ej, men med min son var det precis som Simpan skriver  upptäcktes redan som en vecka gammal o pga att jag drack mjölk o min son hade också blod i avföringen, men det tog längre tid för han att bli kvitt sin allergi men han blev det till slut. Men får hoppas att din son blir av med sin allergi.

• Mitt livs lycka

puffar lite till här...

• Kavat

Ja, dessvärre är ju de som håller till i mjölkallergitrådarna fortfarande allergiska, annars hade vi inte hållt till där. Men, hoppas det är fler som kan svara.

Vad jag hört så spelar det ingen roll när den upptäcks eller om man gett när man inte vetat om det osv. Det ger ju bara obehag och man bör ju inte ge när man kommit fram till en allergi, men det ska inte ha något att göra med om det växer bort eller inte.

Angående ålder, antingen runt 3 eller 7 har jag hört att det brukar ha vuxot bort, men det varierar säkert det med.

• knäppisen

försvann vid dryga året om jag minns rätt.
    hade problem med magknip, kräkningar och utslag.
    Får fortfarande utslag runt munnen av ren mjölk, men allt annat funkar.

• Didden

Hej!

Vår son är nu 5 år och 8 månader och har ännu sin mjölkproteinallergi kvar.
    Redan när han var några dagar gammal så fick han utslag över hela kroppen. Tyvärr så var det ingen som fattade, vare sig på BVC eller på barnläkarmottagningen att det kunde röra sig om allergi. När han var 6 månader så fick ha  sin första smakportion gröt och fick en kraftig reaktion med andnöd och kraftiga uppsvällda utslag i ansiktet. Pricktestade honom då mot mjölk men det var negativt, efter ytterligare en månad gjordes ett nytt pricktest då visade det på mjölkproteinallergi.
    Han är även allergisk mot jordnötter, pollen, gräs, pälsdjur samt har astma.

Svar på tråden Mjölkallergi hos spädbarn - hur lång tid innan den växte bort hos ert barn?